Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
I ostligaste Sarvesvagge, vid mötet med Rapadalen (med andra ord: Piellorieppes nordvästra hörn), finns tydligen ett svårforcerat avsnitt; i Grundsten beskrivs det som ett inferno.
Finns det någon annan som gått där och kan ge sin version av svårighetsgraden?
I ostligaste Sarvesvagge, vid mötet med Rapadalen (med andra ord: Piellorieppes nordvästra hörn), finns tydligen ett svårforcerat avsnitt; i Grundsten beskrivs det som ett inferno.
Finns det någon annan som gått där och kan ge sin version av svårighetsgraden?
Det är ett inferno! Det var 1999 och jag kom från Ráhapávagge. Infernot är lika långt som markeringen för 'Tät vegitation, svårframkomligt' Det består av fjällbjörkskog och risbälten, allt i ett stenskravel och med vattensjuka myrhålor. Det finns älgstigar och när man följer dessa är det garanterat att man trampar ner i ett dyhål. Går man för långt ner så kliver man ner i gräsbevuxna vattendränkta områden. Går man högre upp är det kanske bättre, jag vet inte.
Mitt misstag var att passera området sent på kvällen när jag redan var trött. Det är bättre att stanna vid de två johkkarna som kommer ner från Bielloriehppe eller vid Stuolojågåsj.
Bäst är att undvika det helt, behållningen är så många älgar att man till slut blir less på dom. Det är där älgarna vilar sig för ingen jävel vill gå in i infernot ;-) // Roland
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...