Jag tror jag känner igen känslan. Jag har själv fötter som är breda och långa. Problemet verkar vara att tillverkare måttar ut skor för 'normala' fötter, runt 44/45, och sedan ökar man på längden för större storlekar, men inte bredden.
Angående domningar så är det så för mig att jag spar på fötterna med hålfotsinlägg, men när jag har 'riktiga' gjutna inlägg domnar båda stortåna bort när jag bär tungt. Det tycks alltså handla om nerver som hamnar i kläm. Så tänk på att det kan vara en faktor också.
Själv har jag varit mycket nöjd med mina Haglöfs Solit Lite, som inte är nämnvärt breda, men där bakre delen av kängan är gjort i tjockt skum av en typ som ger efter och formar sig efter foten när den blir varm. Vågar dock inte rekommendera dessa längre, sedan mitt par krympt mer än en centimeter och blivit obrukbara på mindre än ett år. Inväntar svar på fabriken angående den biten. Men hur som helst. Formbart skum är skönt för breda fossingar.
Och som vanligt är det jävliga att man inte kan köpa ett par kängor, vandra med dem och SEDAN bestämma sig för om de är okej och eventuellt lämna tillbaks dem.