Snabbutrusta mig

Jag ska ut och tälta. Har tillgång till jättestort och tungt tält, stort och tungt kök, etc, tänk tälta med bilen några meter bort.

Nu ska jag ut på typ kanotutflykt. Då duger icke ovanstående.

Behöver:

* Tält för 2 personer (dvs, tremannatält i praktiken, om jag känner mig själv rätt)
* Sovsäck som klarar temperaturer över 0 (dvs, inget avancerat)
* Liggunderlag av något slag
* Ganska portabelt kök

Ska vara ute en helg = här krävs nog inga proffsgrejor.

Resten av utrustningen ska nog klara sig.

Problemet? Som student är min budget begränsad till ca 2000kr...

Förslag på tält och sovsäck? Skulle ju kunna köpa på typ Biltema, men tänkte någon kunde ge input på något som åtminstone andades _lite_ kvalitet och som kanske räcker några år med lindrig användning.

Postorder är nog inget alternativ, vill ha sakerna fort. Butiksförslag i Göteborgsområdet?
 
Hm, jo, men det där var nog bra tips faktiskt. Lite mer kan jag nog lägga ut kanske, men, bra början. Sovsäcken vet jag inte om den kanske är något klen, det kan ju bli nära 0 på nätterna trots allt. Tack.
 
Köp mitt Fjällräven-tält för 1400, Haglöfs-sovsäck för 300 på InterSport, liggunderlag 39 kr på Stadium och kök ett par hundra på Biltema (199? senast).

Totalt: 1938 kr

// Jocke
 
Hm, tack för tipsen, vad är det för tält du har?

För övrigt ska jag kolla in Haglöfs-sovsäcken.
 
Satsa mest pengar på tältet, så kan du ta resten skitgrejer, för det spelar inte lika stor roll. Men det är tråkigt om det regnar in i tältet. Men det kanske du redan har räknat ut.
 
Begagnat

Erikshjälpen och andra loppis kan vara fyndställen för tält mm.
Se inte ner på Rusta, Jytsk mfl billiga instegstält, de är i syntet och håller förvånanvärt länge.....t o m över omimpregneringen...
//J
 
Tack för tipsen. Orkade inte flänga i flera butiker, utan tog mig först till Biltema (eftersom jag ändå skulle dit) och avfärdade tälten där eftersom jag inte kunde få så mycket information om dem. Promenerade till Stadium. Blev ett Everest kupoltält (för 3 pers) och Everest sovsäck istället, med liggunderlag osv. Hade säkert kunnat leta effektivare, men, det här ska duga utmärkt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.