Snabbtåg, iaf om tjugo år

Enligt den kartan skall alla tåg söderut gå på samma bana ner till Jönköping, då måste spåren byggas ut så att snabbspåren får dubbelspår för sig själva, förutom att det "gamla" spåret behålls för annan trafik.

Med tanke på hur trögt det varit för all annan investering i spårbunden trafik, så är det nog mest drömmar.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Lite fånigt att det endast verkar vara en knapp tredjedel av Sverige som räknas. Att tjäna 1,5 h på sträckan Malmö-Sthlm må vissa tycka vara en revolution men är man van att sitta närmare ett dygn på ett skittåg till Norrbotten så skulle man önska något bättre satsningar även på de riktigt långa sträckorna i landet för som det är nu så håller de tågen riktigt usel standard i en internationell jämförelse.
 
Enligt den kartan skall alla tåg söderut gå på samma bana ner till Jönköping, då måste spåren byggas ut så att snabbspåren får dubbelspår för sig själva,

Ja, snabbtågen måste ju vara ensamma på sina spår, och de kan inte köra på vanlig järnväg. Men hela idén är väl att det ändå måste byggas helt nya spår, och då kan man lika gärna bygga snabbspår. Då får godstrafiken bättre plats på de gamla spåren.

... önska något bättre satsningar även på de riktigt långa sträckorna i landet för som det är nu så håller de tågen riktigt usel standard i en internationell jämförelse.

Antagligen anses det inte ekonomiskt försvarbart att bygga snabbspår genom hundra mil glesbygd. Vilka andra länder har det?
 
Antagligen anses det inte ekonomiskt försvarbart att bygga snabbspår genom hundra mil glesbygd. Vilka andra länder har det?

Nä det är väl så även om en sträckning längs kusten med stopp i Uppsala, Gävle, Sundsvall, Umeå och Luleå skulle täcka in rätt stora populationer och verkligen göra skillnad på resandet. Som det är nu så är det nog svårt att motivera de flesta att sitta nästan ett dygn på tåg för att ta sig upp från Skåne.
 
Nä det är väl så även om en sträckning längs kusten med stopp i Uppsala, Gävle, Sundsvall, Umeå och Luleå skulle täcka in rätt stora populationer och verkligen göra skillnad på resandet.

Som jag förstod det ingick väl Östersund och Sundsvall i planerna? Halvvägs upp i alla fall.

Men tyvärr kanske vi som sagt inte kan kräva samma tågkvalitet genom Sveriges nordligaste 100 mil som genom de välpackade områdena i Europas kärna.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips