Snabbris eller Snabbpasta?

Riskok

johal; sa:
Problemet med ris generellt är ju att det tar attans lång tid att koka. Trist och bränslekrävande.

Trist kanske det kan vara, men att koka ris är inte så bränslekrävande som man kan tro. Har man ett kök som är lätt att reglera kan man dra ner lågan så mycket det bara går. Det räcker ändå för att hålla en kastrull med ris kokande. Den minimala lågan drar otroligt lite bränsle.

Det som drar mycket bränsle är uppkok av vatten, och det måste man ju göra vid nästan all matlagning.

Ett annat "ristrick" är att ställa av kastrullen en stund mitt i koket. Då får riset svälla i näst intill kokhett vatten, och man får nästan samma tillagningsffekt som om man kokar. Under tiden kan man laga något annat på sitt kök.

Peter
 
Snabbris har jag köpt hos min ICA-handlare, inget problem. Snabbris smakar inte illa, mer lika vanligt ris än snabbmakaroner är lik riktig pasta.

Snabbriset kokas bara några minuter så bränsleåtgången är ok.
 
Mr P; sa:
Snabbris har jag köpt hos min ICA-handlare, inget problem. Snabbris smakar inte illa, mer lika vanligt ris än snabbmakaroner är lik riktig pasta.

Snabbriset kokas bara några minuter så bränsleåtgången är ok.

Vad är "vanligt ris" ? Det är ju betydligt större variation mellan olika rissorter än mellan olika sorters pasta.
 
Med "vanligt ris" menas ris som ska koka mellan 14 minuter (vissa jasminris) och 40 minuter (råris) i allmänhet och matris i synnerhet. Detta eftersom snabbriset är behandlat matris.

Vanligast är koktider runt 20 minuter (matris, fullkornsris, basmatiris) för "vanligt ris".
 
Snabbris fungerar alldeles utmärkt. Bara man låter det svälla ordentligt. Det finns i nästan alla lite större butiker.

Couscous är ypperligt. Man behöver bara hälla på varmt/kokande vatten. Låt det svälla en stund.

Nudlar mättar kanske inte, men de går att tillaga på vatten. Dvs även glaciärkallt vatten. Det kan ha sina fördelar när bränslet börjar ta slut, men inte turen. Bara att blötlägga och äta. Ganska äckligt de är kalla däremot.

Libanesiskt couscous är också en höjdare. Mycket större kulor än vanligt couscous, så det känns som mer substans när man äter det. Tillagas precis som vanligt couscous fast det ska svälla lite längre. Finns att få tag på i saluhallar.

Degknyten kan man producera på plats. Man tar med sig en mjöl- och annat-blandning som man geggar ihop med vatten. Sen kokar man köttbullsstora bollar. Koktiden är under halvminuten, men tillagningstiden är lite längre och man blir jädrans kladdig.
 
Mitt andra bidrag i frågan:

Risnudlar finns också. Inbillar mig att det är mer energi i risnudlarna än i de vanliga nudlarna och tillagning är enkel. Koka upp vatten och ta bort ifrån värman, släng i risnudlar i det varma vattnet och låt ligga i fyra minuter. Snabbare blir det inte.
 
Snabbris är tar extremt stor plats!

Köpte snabbris för en tur i sommras... När jag stod hemma så jämnförde jag 1 portion vanligt ris med 1 portion snabbris (Uncle Bens i båda fallen, snabbriset av den typ som man kokar upp och sätter av och låter det stå.) Snabbriset är extremt "fluffigt" och tar många gånger större plats, viktmässigt kommer jag inte ihåg, men det blev så att vi struntade i snabbriset och körde det vanliga med blöttläggning.

/ Lasse
 
Gott med Jasmin, Basmatiris

Jag tycker mycket om ris och vill ha "riktigt" ris även när jag campar.

Jag gjorde som följande:
Jag tillverkade en "kastrull" av ett billigt liggunderlag och silvertejp (49:- varianten) plus ett lock till densamma. Jag gjorde den med den största kastrullen som mall så att bägge kastrullerna passar i den.

Koka upp 4dl vatten tillsätt 2dl ris, låt sjuda i 5 minuter rör lite i riset, sen ställde jag riskastrullen i värmeisoleringen och la locket på (det av liggunderlag) efter 30 minuter var riset färdigt. Jag väntade ofta upp till en timme, riser var fortfarande varmt.

Spar bränsle och blir mycket gott, detta fungerar även med torkad mat, koka upp och ställ åt sidan.

Temperaturen var vid tillfället -3 grader, så isoleringen duger i det flesta fall tänker jag.

/Dag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lottaholm Snabbris Friluftsmat 0
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.