Snabb motionskajak med skott och släproder?

Hej,

söker efter en snabb motionskajak med skott/lucka och uppfällbart släproder (paddlar i Dalälven som är full med sten, därav roderönskemålet). Skall även användas för kortare utlykter med max. 1-2 övernattningar, varför spartansk lastförmåga och viss sjösäkerhet inte skadar.

Existerar denna god cigarr överhuvudtaget? Har hört talas om en svenskbyggd modell vid namn "Rush", som lär ha skott men ej släproder (är osäker om det sistnämnda). Någon som provat den och/eller vet var man köpa/prova den?

MVH

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Jag har en snabb motionskajak med både släproder och vattentätta skott. Heter Nelo "Inuk". Mer info på http://www.min-sajt.com/erik_gustafsson/ Den är klassad som havskajak men anser att det mer är en motionskajak. Stabiliten får lida lite pga snabbheten. Är antagligen en av de bättre hybriderna. Behöver du provpaddla finns den i norra värmland.

/Jonas

Hej Stefan och Jonas,

tack för svaren.

Angående Rush: Har talat med Lars Clifford (som verkar vara en både kunnig och hjälpsam återförsäljare), som meddelade att tillverkningen av Rush tillfälligt har upphört. VKV har tidigare lagt ut modellen till en svensk legotillverkare, som dock inte levde upp till VKV:s kvalitetskrav, varför samarbetet upphörde. F.n. har inte VKV egen kapacitet att tilvverka Rush, kanske något händer nästa år. Synd, eftersom detta är vad jag letar efter. Lars rekommenderade istället "Fix Futura" från Danmark (en utveckling av "Fix Fax"), som nästan lika bra.

Angående Inuk: Tack för erbjudandet om provpaddling, Jonas! Fick just reda på att den kan provpaddlas i Stockholm (uthyraren PinnePedia), som är närmare mig. Har du någon aning om hur Inuk är i jämförelse med Fix Futura och andra liknande "turracers" från Danmark?

MVH

Den kajaken du söker finns mig veterligen inte och jag har själv aktivt sökt något liknande. Det viktigaste är dock att få en bra kajak och att sedan sätta på släproder är mindre problematiskt.

Struer har en del mycket trevliga motionskajaker med vattentäta skott, fast med underliggande roder. Det kan man plocka bort och ersätta med släproder. FixFaxarna hade mycket bra kvalitet då de gjordes av den tidigare tillverkaren, men har kritiserats en del då Korsgaard tog över produktionen. Struerkajakerna är lite känsliga, men går otroligt fint i vattnet. Mer initialstabila jämfört med tex Rush eller VKV 101. Jag skulle definitivt satsa pengarna på en dansk variant av typen Struer Spica, Escape, Bull eller liknande. Roliga, lättdrivna och förhållandevis stabila. Fixfaxen är mer stabil, men absolut inte lika lättdriven.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips