Snabb kanadensare (Martre?)

Hej!

Är det någon som kan tipsa mig om en snabb kanadensare?

Jag har hört att Acron Martre är den snabbaste men det måste väl finnas likvärdiga? Andra bra kanotmärken som ni kan rekommendera??

Jag skulle gärna hyra/ köpa en Acron Martre (eller liknande)! Om ni har en till salu/hyra hör gärna av er!

TACK!!!! /Annika

Marknaden för racing Canadensare är i princip microskopisk. Dom enda som förbarmat sig över utövarna är amerikanska Wenonah
http://www.wenonahracing.com/

Acron båtarna är väldigt snarlika Wenonah men av skiftande kvalitet därav det lägre priset. Dock duger Acron helt klart för tävling kvalitets skillnaden är mer en fråga om utseende.

Man kan också bygga sin egen racing kanot mest om man inte hittar någon som fysiskt passar eller att man har tid och lust över. Dock ställer den trista mätbulan till det.

Jag tävlade några gånger i Bruksådran i en egen byggd och konstruerad plywood Canadensare. Trots att det var en väldigt enkel konstruktion. Gjorde längden på 5.65 och att den var smalare i ändarna än en konventionell Canadensare att den gick att paddla betydligt fortare. Dock givetvis inte lika snabbt som en konventionell racer.

Hans Friedel

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, Martre är en snabb canadensare. Själv har jag en Martvå, alltså modellen före. Den är byggd efter en mätregel. Maxlängd 565 cm, minbredd 14,3 % av längden vid 10 cm vattenlinje, vilket ger ca, 82 cm. Sedan är det även minhöjd på relingen, 28 cm, förstäven min 37 cm. Detta gör att kanoten är ganska låg och inte tål vågor lika bra som en del andra kanoter.
Skall den användas till tävling kan man däcka den i fören en bit.
Vill man ha en snabb canadensare för lite tuffare vatten kan jag rekommendera Acron Whitewater, den är lite kortare men har högre sidor. Jag känner till en i kevlar som är till salu, den finns i södra Halland.

Svante

Hej! Tack för svar! Vet du hur mycket ägaren till Whitewater vill ha för den??
Annika

Ja, Martre är en snabb canadensare. Själv har jag en Martvå, alltså modellen före. Den är byggd efter en mätregel. Maxlängd 565 cm, minbredd 14,3 % av längden vid 10 cm vattenlinje, vilket ger ca, 82 cm. Sedan är det även minhöjd på relingen, 28 cm, förstäven min 37 cm. Detta gör att kanoten är ganska låg och inte tål vågor lika bra som en del andra kanoter.
Skall den användas till tävling kan man däcka den i fören en bit.
Vill man ha en snabb canadensare för lite tuffare vatten kan jag rekommendera Acron Whitewater, den är lite kortare men har högre sidor. Jag känner till en i kevlar som är till salu, den finns i södra Halland.

Svante

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips