Snabb kajak med lårstöd för roll?

Har i många år nöjt mig med att låna kajak av kanotklubben som jag är medlem i men nu är det dags att skaffa en egen. Har tänkt något i stil med Zedtech TT eller Viper 51. De har tyvärr stora sittbrunnsöppningar som gör det omöjligt att hänga kvar om man kantrar. Har däremot sett kajaker med stora sittbrunnar men med extra lårstöd. Misstänker att de är till för att möjliggöra rollar? Är det hemmabyggda stöd eller finns de som tillbehör till vissa kajaker?
 
Senast ändrad:
Om jag fattar dig rätt så tror jag inte att det är "hemmagjorda" stöd du sett! Oftast så har ju kajaker med stora sittbrunnar sk "vingar" som du kan spänna fast dig vid när du tex rollar!
Antar oxå att det är detta du menar när du säger att du vill sitta kvar när du kantrar!
Tycker dock inte dessa vingar ska vara för stora så dom stör energi effektiv paddling!
Små sittbrunnar har ju inte dessa "problem" :)

/Janne
 
Multisportare är ofta intresserade av att paddla fort och att kunna rolla. Tyvärr har de multisportkanoter jag sett tidigare inte varit speciellt roliga.

Fundera vilken egenskap som är viktigast för dig - paddla fort eller rolla?

Ska du kunna rolla blir det jobbigare att komma i och ur -- speciellt om du ska ha en lätt (läs tunt byggd) kanot. En massiv havskajak tål att du sitter på akterdäck när du ska ner i den men en motionskanot är inte lika tålig. Väljer du en lång brunn missar du rollen men kommer lätt i och ur. Vingar att stoppa låren under fungerar ok att komma i och ur och när man ska rolla men är sämre om du vill paddla effektivt.

Alla försök att kombinera olika saker leder till kompromisser - och de blir sällan bra...
 
Klart det finns bra kompromisser! Kajaker med vingar är inte mycket svårare att komma i och ur, sittar nästan aldrig på bakdäcket förutom när jag ska stila.
Tekniken för att paddla effektivt blir lite annorlunda. Pressar man knät mot lårstödet så får man ju en bra vridning i kroppen.
 
Det ligger nog lite i att tekniken blir hämmad om man har vingarna mot låren. Jag måste nog testa själv för att se hur det fungerar. Om vingarna är bra designade borde man kunna få lite rörelsemån för benen utan att för den sakens skull falla ur?

På frågan vad som är viktigast, paddla fort eller rolla så är fort viktigast. Jag har aldrig misslyckats med att ta mig upp i motions- eller racingkajaker från vattnet efter ett dopp och håller mig oftast hyfsat nära land. Anledningen till frågan är att jag vill ju ha lite koll på läget innan jag köper en egen kajak. Om jag, trots att det är en kompromiss, överväger att köpa/testa en kajak med vingar vad finns det för modeller som liknar Zedtech TT eller Viper 51?
 
Lår-remmar

Jag var på jakt efter en lösning att kunna rolla min motionsbåt med för ett tag sedan och hittade en tänkbar lösning hos Nyköpings kanotvarv. Det är någon slags bred rem som man monterar i sittbrunssargen och spänner lätt över låren och marknadsförs (då iaf) som extratillbehör till deras havsracer Castor. De säger själva att de inte har sålt mycket av remmarna (läs inget). En kompis i klubben provade att fixa något liknande själv, men kom fram till att det funkade dåligt. Remmen är i vägen, den är svår att montera och kanske belastar sargen för mycket. Den hämmar tekniken och skaver. Dessutom så måste man spjärna med båda låren för att sitta fast vilket inte gör saken lättare när man rollar eftersom det är omöjligt att göra någon höftknyck, och att rolla med "brute force" blir en utmaning med två tunga lår uppe i vädret. Dessutom att få kapellet att sitta kvar vid roll på en motionsbåt med stor sittbrunn är inte helt lätt heller. Jag tror nog man måste tejpa dit det.

Med tanke på de båtar du nämner så verkar du vara seriöst intresserad av motionspaddling med bra paddlingsergonomi. Kompromissa inte bort det genom att välja en motionsliknande havskajak med vingar. Inte ensamt av det skälet iaf.

/Jonas
 
rollplatta

är en kille i malmö som heter ola ström som gjort en rollplatta till sin python som han använder när han paddlar i förhållanden då han vill rolla. det är helt enkelt en glasfiberplatta som viker sig kring sargkanten och som när han drar den mot sig kilar sig fast. sedan kan han ta kapellet utanför och har så att säga fått en liten sittbrunn på sin motionskajak utan att behöva åla sig i

//Siven
 
Ja, kajaken jag söker ska vara mer av en racer än turkajak. Jag har tidigare kört racing och jag vill förtås ha samma känsla men lite stabilare för att vara bekväm även under sämre förhållanden. Det lutar åt att jag lägger ned ving-spåret. Eventuellt får jag knåpa ihop en rollplatta om jag blir sugen.

Vilka fler kajaker ska jag prova än Zedtech TT och Viper 51? När jag lånat kajak de senaste åren har jag mest kört Cleaver X eller VKV 101 beroende på förutsättningarna. Både TT:n och Vipern upplevde jag som stabilare än Cleavern men snabbare än 101:an så de ligger i rätt härad i alla fall.

/Jonas
 
Vajda har en modell som heter Civetcat som motsvarar de nu nämnt själv. Det finns en dansk båt som heter GBA Thorn som också har samma mått. Den finns med skott och lucka bak - fråga om det också hos de andra.

Sen har det kommit några snäppet snabbare/vingligare de senaste åren. Alla fabrikat du nämnt har någon modell; Nelo Vanquish classic, Vajda M-sonic, Zedtech Freelancer osv. Men om jag förstått rätt så fungerar de inte för oss som inte har paddlat tävlingskanoter sen 4-årsåldern men kanske för dig?
 
Tack för alla tips på olika modeller. Jag ska försöka hitta en begagnad typ Viper 51. Då kan man testa ett tag och känns det inte rätt kan man sälja utan att det smärtar så mycket.

Har också sneglat på de något rankare som Erik nämner men det känns inte lönt. Tidsvinsten tror jag blir marginell för mig och det känns vettigare med lite mer marginal vid dåliga förhållanden.

/Jonas
 
Du började fråga efter en snabb kajak med lårstöd! Tycker att min Speedliner passade in på den beskrivningen! Sen tycker jag oxå att "vingarna" lite hindrar en vettig paddelteknik!
Så jag har vinklat in mina Lettmann pedaler mot mitten å kan nu paddla med benen fritt utan nån "vingkontakt" men kan vid roll eller extrem sjö lätt få "vingkontakt" igen!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven snabb och lätt kajak med stor lucka fram? Paddling allmänt 8
T-man Hjälp med snabb motions/gammal tävlings kajak. Paddling allmänt 2
Mezzner SNABB kajak till hurtbulle Paddling allmänt 32
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
AnnikaB Snabb kanadensare (Martre?) Paddling allmänt 3
Magnus_74 Snabb K2.a Paddling allmänt 2
Lackan Snabb kanadensare Paddling allmänt 2
ha-man Snabb plastkajak? Paddling allmänt 10
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Joakim Ambrosson K2 - snabb, sjövärdig och packvärdig Paddling allmänt 0
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
erikmtb Arctic Voyager, eller annan snabb havskajak Paddling allmänt 1
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Siven Fw2000 hur snabb är den ? Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.