Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar!

Vad ska du med vattentäta skor till egentligen? Stövlar har man väl om man planerar att stå still i vatten men fukten du genererar kommer ingenstans. Jag ser att AddNature har just Quest på REA för superpris, typ 1600 mot 3330 ord.pris, kanske är kört dock då herr bara fanns i 41.

Nu har jag kollat på Lundhags Quest. Ser kanon ut! Men är dom helt vattentäta?
 
Jag har gått många mil i vinterfodrade Nokian stövlar denna vinter, med temperaturer under -25, fungerar mycket bra. Även när det är riktigt kallt kan man stöta på vatten t ex mellan isen och snön på sjöar.
 
FMV Stövel, inga problem till minus 25 grader! Det är vad jag har utsatt dom för, jag frös då inte!

Hm, ja i så fall klarar du nog minus 60 i ett par Naali ;)...

Nej, jag står för mitt omdöme, försvarets M/90-stövel är inte i närheten av ett par Nokia när det gäller att hålla värmen. 90-stöveln är en sommarstövel som har gjorts extra vid och försetts med en insats i bomull och polyester. Nokiastöveln är en ren vinterstövel med tjockare och mer isolerade sulor, den har dessutom filtladdar som både är betydligt varmare och kan absorbera mer fukt utan att foten kyls av...

//J
 
Omdöme!

Hm, ja i så fall klarar du nog minus 60 i ett par Naali ;)...

Nej, jag står för mitt omdöme, försvarets M/90-stövel är inte i närheten av ett par Nokia när det gäller att hålla värmen. 90-stöveln är en sommarstövel som har gjorts extra vid och försetts med en insats i bomull och polyester. Nokiastöveln är en ren vinterstövel med tjockare och mer isolerade sulor, den har dessutom filtladdar som både är betydligt varmare och kan absorbera mer fukt utan att foten kyls av...

//J

Jag står för mina erfarenheter! Gränsen går vid 20-25 minus, om man inte skaffar sig en större stövel, så man får plats med flera ull sockor...
 
Jag står för mina erfarenheter! Gränsen går vid 20-25 minus, om man inte skaffar sig en större stövel, så man får plats med flera ull sockor...

Och vissa går barfota året runt, men nu var ju fröken frusen av sig. FMV stöveln och mycket annat är väl ok under förflyttning, men som Joru säger är den långt ifrån Nokias vinterstövel med filtladda. Därmed kanske inget jag skulle rekommendera trådstartarinnan.

Semivattentät och varm som få är Jörn antifrys, tidigare nämd Lundhags bra även den. Riktigt varma är både Kamik och Sorel. Nokias vintermodell med Jorus modifierade filtladdor är ett riktigt bra tips.
 
Ang. M/90-stöveln

Jag har själv använt M/90-stöveln en hel del och jag kan bara instämma med joru och blomberger - den är inte någon riktig kallvädersstövel. Den fungerar som sagt bra så länge man är i rörelse, men står/sitter man stilla längre stunder kommer man obönhörligen att börja frysa om fötterna.
 
Mina gamla Nokia(n) Kaira (med löstagabra filtsulor) är nog det varmaste jag haft på mina fötter - du torkar filtsulan i sovsäcken på natten (eller vid annan värmekälla om du har).
FM gummistövel 90 har jag inte hårdtestat i kyla men mina inlägg som följde med är bomull och inte ylle......

Vid smällkallt hade jag valt Nokian 7 dagar i veckan, pga ylleinläggen men kanske FM har ylleinlägg för Norrlandsförbanden? Själv är jag FM-utrustad i södra Sverige.

Om du utbildar dig inom friluftsliv så förutsätter jag att du vet vikten av torra strumpor - ventilera skorna och byt strumpor vid varje rast om du är minsta fuktig och torka de fuktiga mellan långkalsonger och ytterbyxor så har du torrt till nästa rast. Detta ska sitta i ryggmärgen - liksom att dricka lite varmt vid varje rast.

/Patrik
 
M/90-stöveln

Har filtladdor till mina, och tre par strumpor (en tunn i syntes, en mellan tjock i ull/syntes & en tjock i ren ull.

Funkar perfa ner till -25°C (egen erfarenhet) och givetvis finns bättre, men inte för det priset!

P.S. fitladdor kan man köpa lösa från t.ex. http://nokianjalkineet.fi/en/accessories/

Mvh troswe
 
Även muckboot är ett bra budgetalternativ för vinterstövlar. De har mycket värmande stövlar som inte kostar så hiskligt mycket, känner flera som är väldigt nöjda med dem både för hårt arbete och för vinterjakt.

Kamik som nämns mfl skoterkängor kan funka bra, min upplevelse med nån canadian-känga är att den är helt ok att vara ute och gå med. Jag drog en egensnickrad pulka runt i florarnas naturreservat, både med och utan snöskor, i ett dygn. Inga problem tyckte jag.

Min fortsatta reflektion är att det är bra att köpa nåt för att få en egen referensram, så vet man bättre vad man skulle vilja lägga pengarna på. Då passar nästan vilken budgetgrej som helst så länge den inte är för dyr. När man lärt sig mer hur man funkar och vad man gillar så kan man sikta in sig på en produkt med rätt egenskaper och rätt kvalitet, oavsett pris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Bra skor för snabb vandring Kläder 5
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.