Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Smidigt tält för Kajakpaddling....?
- Trådstartare johan5588
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Haha...låter ju lite som om du ska ge dig ut och jaga efter ett av hillegergs äldre, niak, som inte förs av dem längre. men det går att hitta här och var.
http://www.backcountrygear.com/catalog/tentdetail.cfm/HL1040
http://www.backcountrygear.com/catalog/tentdetail.cfm/HL1040
Staika
Själv har jag ett Hilleberg Staika (3 pers) som är perfekt för 2 pers. Jag har använt det vid ensampaddling, enkelt att sätta upp även i dåligt väder.
Fungerar mycket bra även på fjället. Har vandrat med det, två pers.
Mycket bra tält, det är "bara" priset som gör ont, men det går över med tiden
/Leif
Själv har jag ett Hilleberg Staika (3 pers) som är perfekt för 2 pers. Jag har använt det vid ensampaddling, enkelt att sätta upp även i dåligt väder.
Fungerar mycket bra även på fjället. Har vandrat med det, två pers.
Mycket bra tält, det är "bara" priset som gör ont, men det går över med tiden
/Leif
Re: Firstlight
Var själv nyfiken på detta tält och testade att slå upp det i butik. Reagerade negativt på att yttertältet verkade sitta riktigt löst mot bågarna och resten av tältet, och därmed skulle bli känsligt för blåsväder. Vilket kan förekomma i skärgården... Reserverar mig dock för att jag aldrig testat tältet "live" samt att jag kanske inte fattade hur det skulle spännas an korrekt. Värt att kolla dock!
Är nu istället inne på Black Diamonds "Lighthouse" med extra absid. Det blir dock liiiite dyrare... ;-)
MVH
Patrik
johan5588; sa:Hej igen!
Jag har fått tag på en privatperson som säljer ett "Marmot Firstlight" i nyskick för 900 kr.
-Något som jag bör tänka på innan jag slår till
? (t.ex. väsentliga nackdelar med modellen etc.)
-Är det rätt pris ?
mvh
Johan
Var själv nyfiken på detta tält och testade att slå upp det i butik. Reagerade negativt på att yttertältet verkade sitta riktigt löst mot bågarna och resten av tältet, och därmed skulle bli känsligt för blåsväder. Vilket kan förekomma i skärgården... Reserverar mig dock för att jag aldrig testat tältet "live" samt att jag kanske inte fattade hur det skulle spännas an korrekt. Värt att kolla dock!
Är nu istället inne på Black Diamonds "Lighthouse" med extra absid. Det blir dock liiiite dyrare... ;-)
MVH
Patrik
Re: Re: Firstlight
Men, summa sumarum, det är nog inga problems alls. Skulle jag tro.
//Patric
Jag har haft det ute. Jag ser det inte som ett problem. Ytterduken sitter med fixlockspännen i de fyra "hörnen", där man kan reglera spänningen. Och man kan dessutom - om man känner sig lyxig - fästa duken i bågarna med en juste kardborrelösning. Det är lugna gatan! Sen kan jag tänka mig att andra tälts absider (tex HB) som går ner till marken tål vind lite lite mer (?). Många (?) amerikanska tält har ju en annan approach där ventilationen blir bättre för att ytterduk o absid inte går lika långt ner.bredberg; sa:Reagerade negativt på att yttertältet verkade sitta riktigt löst mot bågarna och resten av tältet, och därmed skulle bli känsligt för blåsväder.
//Patric
Re: Re: Re: Firstlight
Låter ju bra. Och du har använt det i hård vind?
/P
olle11; sa:Jag har haft det ute. Jag ser det inte som ett problem. Ytterduken sitter med fixlockspännen i de fyra "hörnen", där man kan reglera spänningen. Och man kan dessutom - om man känner sig lyxig - fästa duken i bågarna med en juste kardborrelösning. Det är lugna gatan! Sen kan jag tänka mig att andra tälts absider (tex HB) som går ner till marken tål vind lite lite mer (?). Många (?) amerikanska tält har ju en annan approach där ventilationen blir bättre för att ytterduk o absid inte går lika långt ner.bredberg; sa:Reagerade negativt på att yttertältet verkade sitta riktigt löst mot bågarna och resten av tältet, och därmed skulle bli känsligt för blåsväder.
//Patric
Låter ju bra. Och du har använt det i hård vind?
/P
Re: Re: Re: Re: Firstlight
Vi hade en sansad tur - vädermässigt. Men jag har inga som helst skäl att tro att det skulle fungera dåligt (ock då extrapolerar jag från liknade tält i tuffa väder).
Jag skulle inte tveka en sekund att sätta mig i det tältet i "helvetesväder"!! (Jag skulle vid busväder förankra med alla linor - med det är ju knappast en unik tanke.)
-p-
ps. Jag skulle vid busväder förankra med alla linor - med det är ju knappast en unik tanke.
Nej.bredberg; sa:Låter ju bra. Och du har använt det i hård vind?
/P
Vi hade en sansad tur - vädermässigt. Men jag har inga som helst skäl att tro att det skulle fungera dåligt (ock då extrapolerar jag från liknade tält i tuffa väder).
Jag skulle inte tveka en sekund att sätta mig i det tältet i "helvetesväder"!! (Jag skulle vid busväder förankra med alla linor - med det är ju knappast en unik tanke.)
-p-
ps. Jag skulle vid busväder förankra med alla linor - med det är ju knappast en unik tanke.
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 2 M
- Svar
- 9
- Visningar
- 460 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar