Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund?

Har inte provat, men det kräver ju att någon med en Samsungtelefon passerar inom några 10-tals meter i närheten. Så om Jycken springer bort inne i stan där det är mkt folk funkar det nog, men inte i skogen, och inte i realtid.
 
Om hunden springer bort inne i stan så kan det nog fungera rätt bra. Det är rätt många som har Samsung-telefoner. Och ja, datatrafik måste vara påslagen.

De fåtal gånger jag haft hunden ute på vift har det varit ute i skogen, där det inte kommer att finnas några telefoner i närheten. Vare sig Samsung eller andra.

En ytterligare utmaning för mig är att jag relativt ofta befinner mig på områden utanför telefontäckning. Därför har jag pejlar från Garmin på mina hundar när de springer löst. Nackdelen med det är att halsbanden är så pass stora att de bara sätts på när det är meningen att hunden ska springa "bort".
 
HIttar du en lite smartphone med android som du kan hänga på hunden och som tål att hänga just där kan du mha googles egna tjänster (kräver ett gratis googlekonto= "gmailadress") göra en positionering så länge telefonen har laddning och är inom mobildatatäckning. Vattentät påse och aktivt simkort med datatrafik krävs också men kontantkort med datatrafik räcker, måste inte vara abonemang.
Men för en liten hund kanske en mobil blir för stort och obekvämt.
/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
platypus Var hitta reservhjul till trehjulig sparkcykel? Hundsport 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.