Smalbensont, kan inte åka! :(

Hej,
jag är absolut ingen van skridskoåkare. Jag är inte helt otränad, även om jag inte på nåt sätt är i topp. Jag har ett par skridskor med fasta bindningar, som inhandlades på stadium. Till dessa använder jag mina vandringskängor, Hanwag, liknande Meindl Island Pro, men något mjukare skaft.

Problemet är att jag får infernaliskt ont efter bara ett par minuters skridskoåkande, och tappar sen styrsel och kontroll fullständigt. Jag har aldrig denna typ av smärta vid andra aktiviteter, löpning, vandring, cykling osv. Det är skittrist, då jag tappar hela nöjet med att lugnt kunna glida fram ett skär i taget. Det funkar i 10 skär, sen smärtar det i framsidan på smalbenen, såpass att jag måste stanna.

Finns det någon som har ett tips vad det kan vara? Är jag bara otränad, och hur tränar jag i så fall upp detta utan att åka skridksor? Är det nån feljustering av skridskobindningarna, eller taskig teknik? Jag har provat att snöra kängorna olika, ibland hårt rätt igenom, ibland löst, ibland lösare i skaftet och hårdare fram, och tvärsom.

Hjälp, jag vill verkligen kunna ge mig ut och njuta!
 
Tålyft?

Har aldrig haft sådana besvär som du beskriver, men känner ändå igen att det kan göra ont fram på smalbenet vid fasthälsåkning. I mitt fall kom det ofta i början av säsongen pga det ständiga lyftandet av tådelen för att inte framdelen av skridskon skulle skrapa i isen vid avslut och framförandet av skridskon. Dessa "problem" försvann helt när jag övergick till löshäl.
 
Ont på framsidorna, typ benhinnorna, är vanligt när man är ovan och inte slappnar av. Jag har själv kännt det tidigare, och fortfarande kan jag känna det första 5 minutrarna innan man kommer in i lunken (har lös häl). Försök slappna av, även om det inte är lätt eller om du inte ens märker att du är spänd. Tänk på att sträcka ut tårna så brukar det kännas bättre. Kanske kan t.o.m en tjockare sock hjälpa, för att foten skall få slappna av lite. Eftersom du är ovan kan du kanske börja med att åka med stavar, för mig var det ett bra sätt att hitta tekniken.
 
Justera bindningen?

Jag har Everest nordic skate från Stadium och har också haft problem med ont/kramp.
För mig var det på utsidan av foten som det började göra ont först, och det visade sig vara för att jag stog snett i sidled på skridskon.
Bindningen tillåter tyvärr bara justering fram, och det var bak som jag stog snett.

Lösningen fick bli att fila upp hålen i bindningen så bakre delen gick att justera i sidled.

Det finns en del trådar här på utsidan om att justera bindningarna på skridskorna.
Lycka till!
 
Det är en ren tenikfråga. Bör aningen mer på knäna och koncentrera dig att stå på HELA foten. Du står för mycket på hälen och "lyfter" medvetet eller omedvetet tårna från isen.
 
Tack för svaren!

Skridskor med lös häl provhyrde jag för nåt år sen, men det var inte mycket bättre. Skulle gärna investera i såna om jag visste att det hjälpte, då de var klart skönare att åka med.

Stavar har jag testat, men de är mest till nytta då jag stumnat ihop, eftersom jag då i alla fall kan ta mig framåt utan att "åka" skridsko.

Det mest märkliga är att det bara gör ont där och då, stannar jag upp och står still eller avslutar så går det över. Jag känner inte heller något efteråt, dvs ingen träningsvärk eller att det ömmar. Jag kämpade mig igenom 1,5 timmes åkning förra gången det var bra isar. Det gjorde ont, jag körde 5-10 minuter åt gången, trillade eller vilade, men inte blev det bättre... Jag riktigt ser för mig själv hur patetisk jag ser ut, och såå dj-vla dålig borde jag inte vara! Ska försöka tänka på tekniken, samt kolla lite mer på justeringen av skridskorna. Det kan ju ev. vara kängorna också, att de är för upprätta, så att jag får kämpa med att lyfta tårna. Fast lite skeptisk är jag eftersom jag inte har nån träningsvärk efter.
 
Bara en tanke!

Tack för svaren!

Skridskor med lös häl provhyrde jag för nåt år sen, men det var inte mycket bättre. Skulle gärna investera i såna om jag visste att det hjälpte, då de var klart skönare att åka med.

Stavar har jag testat, men de är mest till nytta då jag stumnat ihop, eftersom jag då i alla fall kan ta mig framåt utan att "åka" skridsko.

Det mest märkliga är att det bara gör ont där och då, stannar jag upp och står still eller avslutar så går det över. Jag känner inte heller något efteråt, dvs ingen träningsvärk eller att det ömmar. Jag kämpade mig igenom 1,5 timmes åkning förra gången det var bra isar. Det gjorde ont, jag körde 5-10 minuter åt gången, trillade eller vilade, men inte blev det bättre... Jag riktigt ser för mig själv hur patetisk jag ser ut, och såå dj-vla dålig borde jag inte vara! Ska försöka tänka på tekniken, samt kolla lite mer på justeringen av skridskorna. Det kan ju ev. vara kängorna också, att de är för upprätta, så att jag får kämpa med att lyfta tårna. Fast lite skeptisk är jag eftersom jag inte har nån träningsvärk efter.


Hej!

Har du nån "sjukdomsproblematik"?
Jag har också dina problem, kunde ha skrivit samma symtombild själv.. Har haft det i mer än ett årtionde, både med tio år av inlinesåkning och i mer än tio års långfärdsskridskoåkning så har denna problembild funnits. Även vid några års åkning med klapp-inlines så fanns problembilden där. Det blir oftast inte bättre heller av mer träning eller mer stretching efteråt. Numera kan jag få samma problem även vid snabbare promenader, trots garanterat full rörlighet i fötterna med endast joggingskor.

Oftast kommer det vid lite extra ansträngande åkning i början på en tur (motvind, knagglig is, snabbt tempo). Men vilar jag i 5-10 minuter efter några kilometers åkning så att det onda på framsidans muskler på smalbenet får försvinna så kan jag ofta åka en hel dag utan vidare problem, trots bra tempo.

Jag har diabetes som konstaterades för tre år sen, en sjukdom som jag kan ha haft ytterliggare 5 år tillbaks. Efter det beskedet så är jag nu övertygad om att detta hänger ihop med just den här problematiken. Om det sedan är relaterat till blodkärlen eller till nerverna i smalbenet/fötterna vet inte jag? Får svävande svar när jag frågat läkarkåren om detta, men det finns dom som tror att det hänger ihop med diabetesen. Jag känner även av en viss "fotproblematik" sedan nått år, vilket inte är ovanligt för en diabetiker.

Mvh!
 
Inga sjukdomar vad jag vet, men det kan ju vara något som man inte känner till. När jag tänker efter så kan jag någon enstaka gång få samma smärta vid riktigt raska promenader i stadsmiljö (med sämre skor då). Det ställer dock inte till samma problem, eftersom man inte är lika beroende av stabilitet vid vanliga promenader. Vandrar en del, både här hemma och i alperna, men har då aldrig haft såna känningar. En annan brist hos mig är att jag äter snus. Hälsoundersökniungarna jag genomgått på jobbet har dock aldrig visat några dåliga värden.
 
Kompartmentsyndrom?

Inga sjukdomar vad jag vet, men det kan ju vara något som man inte känner till. När jag tänker efter så kan jag någon enstaka gång få samma smärta vid riktigt raska promenader i stadsmiljö (med sämre skor då). Det ställer dock inte till samma problem, eftersom man inte är lika beroende av stabilitet vid vanliga promenader. Vandrar en del, både här hemma och i alperna, men har då aldrig haft såna känningar. En annan brist hos mig är att jag äter snus. Hälsoundersökniungarna jag genomgått på jobbet har dock aldrig visat några dåliga värden.

Hej! Igen

Här är en länk till något som kallas "Kompartmentsyndrom" som också kan vara en förklaring. Det finns mycket att läsa om det om du söker på det ordet.

Här är en länk:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=12073

Mvh!
 
Känner igen symptomen

Min flickvän har symptom som verkar vara identiska med ditt. Hon har prövat både fast och lös häl, och därmed olika kängor, men med endast marginell skillnad som mycket väl kan vara dagsformsberoende. Efter ett antal turer under en sässong så verkar dock symptomen minska något. Hon har fått tipset att hon förmodligen inte slappnar av tillräckligt, men det är inte så lätt samtidigt som man har ont. Vi har pratat om att försöka få tyngdpunkten på foten inklusive skridsko och känga längre bak, så att hon inte behöver lyfta upp tårna. Men det fordrar nya borrhål och dit har vi inte kommit ännu. Sedan försöker hon slappna av fullständigt i den fot som inte är i isen, men inte heller detta är helt lätt under de aktuella förhållandena.

Följer detta ämne med spänning, så hittar ni någon metod som tydligt förbättrar, så tas detta tacksamt emot!

/Eric
 
Har själv aldrig haft såna problem som tur är men, har en bekant som ofta drabbades av liknande symptom, både på skridskor men även vid andra typer av aktiviteter. För honom blev det bättre efter ihärdigt nötande på en balansbräda. Förmodligen byggde han upp både styrka och motorik i alla de små musklerna kring skenbenet tillräckligt mycket för att inte överbelasta de musklerna då han sen var på is.

Kanske nåt att prova?

/Rickard
 
Snörning?

Osäker på om det är utsidan eller insidan av smalbenet som du har problem.
Om det ömmar på framsidan av smalbenet är det nog pjäxan som skaver/trycker.
Har själv haft problem med detta och det är ju lätt att tro att man ska dra åt ännu hårdare för att pjäxan ska sitta bättre. Har senaste turerna testat tipsen att knyta pjäxorna enligt länken nedan vilket gör att jag idag inte känner av detta alls.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53833

//PW
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.