slipa var?

Slipning i Uppsala

Pröva Cykelcity på Vaksalagatan. Han slipar mycket åt bandyspelae med varierande önskemål, samt åt långfärdare. Hittills bra erfarenhet för egen del.

Leffes cykel i Luthagen är också OK. Cykelaffären i Sala Backar lär vara bra.

Vilka slipar?

Vad är det för slipar som de proffsen använder? Finns det slipmaskiner för långfärdsskridsko på marknaden eller är det mest hemmabyggen?

Anders

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Slipstället

Cykelstallet/slipstället

http://www.cykelstallet.se/Skridskor/slipning.htm

har en nederländsk digital slipapparat där man programmerar in önskad radie och spänner fast skridskon så gör maskinen resten.

Men har man brynat skridskorna noggrant själv så får man lika bra resultat.

Genom att syfta utmed sidan av skridskoskenan mot en lampa så uppfattar man ganska lätt om kurvaturen på åkytan är jämn. man får också känsla för hur kraftig krökningen är genom att jämföra olika skridskor.

Kolla också gamla inlägg här på forumet.

Thure

Slipning GBG

Hej Palle och alla andra. Jag har pratat med Åkes Sportservice, de slipar inte efter kurvmall utan på befintlig kurva. Har även pratat med Mattias Olsson på Västsvenska skridskoförbundet som slipar banskridskor på Ruddalen, han slipar efter kurvmall, 20, 22, 25 m. radie om jag minns rätt, men han klarar inte längre skenor än ca 45 cm. Då mina skrillor var centimetern för långa så lämnade jag in dom på Slipstället i Sthlm häromdan, kortaste kurva var 21 m radie, skall bli intressant att se hur det blir !
// Bengt

Göteborg 2011!

Vem är bäst på långfärdsskridsko idag i Göteborg. Åkte på en sandig Vättern i helgen. ;)

Wooo- en sju år gammal tråd!
Ärligt talat har jag inte nån koll idag , jag köper nya istället när det blir slött ...... skojar bara
Försöker bryna före varje tur istället men en sandhög ställer ju till det.
Kolla Kanotcentrum som jag tror har hållit på några år nu, och Muréns har fortfarande god renommé i stan.
// Bengt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips