Slipa både knivar och yxan på stenar
- Trådstartare Glännman
- Start datum
Så värst och fräckt är det inte, efter att ha använt masonit och plyfa skivor så insåg man att en bit plexiglas från Classe i sjön inte är fuktkänsligt när man är i skogen och eftersom jag kör med matt-tejp går det att återanvända om och om igen. Gillar inte plast men här funkar det riktigt bra och för några tior har man bryne som räcker till många.
Ska man vara värst så duger varken byxben, handen eller läderbältet att strigla med, för då ska det vara björkticka =)
Det är ungefär samma resultat som jag också har kommit fram till.Andemeningen är den att han liksom jag anser att stenar finare än ca 4-6 tusen kornstorlek är onödiga om man har en läderbit och lite polerpasta....
Yxor och sten med över 1000 korn? Skämtar ni??? När vi hade sommarstugan så var yxor flitigt använda, dock slipades de på en vanlig handvevad slipsten med vatten. Skärpan räckte för att hugga sly, kvista, konstruktioner för betonggjutning och annan byggnation. Kunde till och med använda yxan till att rensa fisk (gädda)...
klart att du kan få en egg vass med vilken sten som helst, men med finare korns så hålls eggen vassare längre. Slipa en egg är mer komplicerat än att bara får den att vara vass för stunden.