Slingor nylon/dyneema

Sant! Men om vi helt kunde eliminera ff2 så hade vi inte haft något problem, och kunde ha hälften så starka prylar och halva vikten i racket. Ff2 är en reell risk vid all brant klättring, även om den i viss mån kan minskas med smarta val.

På vår klippkurs körde vi alla våra ankare med Dyneema. Nu har jag skaffat mig ett gäng slingor men bör jag tänka om, är nylon ett bättre val för exempelvis topprep i ett bultat ankare där man knyter av slingan?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
På vår klippkurs körde vi alla våra ankare med Dyneema. Nu har jag skaffat mig ett gäng slingor men bör jag tänka om, är nylon ett bättre val för exempelvis topprep i ett bultat ankare där man knyter av slingan?

Nä.
För att skillnaden i hållfasthet ska spela någon praktisk roll så ska det till helt andra krafter än i ett topprepsankare.

Du kan iofs ägna det en tanke om du riggar topprepet och firar ned på det. Klipp inte bara en karbin i ankaret som självsäkring när du ska ta dig över kanten.

Jag föredrar nylon bara för att knutarna är lättare att få upp efter att man fallit i ankaret några gånger. Säkerhetsmässigt duger båda för topprepsankare och om du redan köpt några slingor så testa dem och se om du trivs med dem.

Min principståndpunkt är att undvika Dyneema, men att använda det i tradQD.
I tradQD har man som störst nytta av att det är smidiga slingor, och förhoppningsvis håller de bra i den tillämpningen utan knutar osv.
Dock är det förstås så att om jag nu har ett antal såna QD på selen så funkar de också som extra 60-slingor för att bygga stand eller nåt annat när jag saknar andra slingor av nån anledning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips