Slinga i slinga?

Jag har sett många som förlängt slingor med andra slingor utan att koppla en karbin mellan dvs bara knutit ihop slingorna med varandra med lärkfot. Kan friktionen slinga mot slinga skada slingorna? Normalt kopplar man ju aldrig "mjuk mot mjukt" dvs rep i slinga eller rep i rep utan att använda karbin emellan (undantaget när man knyter ihop rep eller slingor med fiskarknut/vattenknop).
 
Karbin-slinga-slinga-karbin

Enligt Svenska klätterförbundet är det okej att sätta ihop två slingor i varandra med lärfot. Om du måste ha en ännu längre slinga så måste man koppla in en karbin. asså två slingor sen karbin sen kan du ta två slingor till om du vill, så länge det bara är två slingor i varandra.

De två slingorna bildar ju inget annat än en råban...

/kim
 
Jag använder alltid lärkhuvud när jag gör tex. ankare, eller standplats om jag är i behov av längre slingor. Karbiner mellan slingor är inte ett alternativ eftersom de gör att man får onödiga punkter i systemet som i sig kan innebära en säkerhetsrisk. Friktionen är minimal mellan slingorna eftersom dom inte ligger och skaver mot varandra. Samma med firning, där använder jag också mjukt-mot-mjukt dvs. rep genom slinga vilket är ett vanligt sätt att fira om man inte har tillgång till ankare eller annat. Att klättra topprep med repet igenom en slinga fungerar ju dock inte, då skulle slingan brännas av fortare än kvickt eftersom repet och slingan ligger och nöter mot varandra.
 
Det är väl bara dyneemaslingor som är så värmekänsliga att åtdragning av knut kan vara en risk. Dock innebär ju lärkhuvud mellan fler än två slingor att mittenslingan (eller all de mellan de yttersta slingorna) kan bli belastad i bara ena parten eftersom lärkhuvudena kan hamna "en aning förskjutna".

Det samma kan f ö hända om man inte tänker sig för när man gör ett ankare med en slinga och en eller flera fästpunkter och är noga med att jämvikta och göra "chocksäkert". Om man exempelvis har en slinga med två säkringar, med knut i karbinerna så slipper man den kraft som kan uppstå som vill "dra ihop" säkringarna. Dessa knutar är också bra eftersom de hindrar för stora rörelser om ena säkrngen lossnar. Dock kan man ju undra om karbinen som t ex är klippt i selen och slingan ska var låst med knut. Om den är det minskar förvisso rörelsen vid rippad säkring, MEN belastningen kommer att hamna på endast ena slingparten, vilket är klart dåligt.

Cordelette funkar då bättre (med två eller tre säkringar). Det finns även labtester som visar att cordelettens knut inte är skadlig för dyneemaslinga i cordeletten.
 
Där det kan förekomma chockbelastningar gäller detta (dvs standplatser etc):

LÄRKFOT ÄR ALDRIG OK!!!!!!!!

Det gäller alltid hur du än använder slingan...

Robandsknot är ok OM båda slingorna är av nylon. Annars är det inte ok.

Detta är det senaste jag fick lära mig på Kebkursen... och en kompis fick lära sig samma på hans instruktörskurs i förra veckan.

Men jag vet med mig att jag har använt slingor i slingor många gång och det har funkat, men detta är senaste rönen...

Gustaf
 
Råbandsknop och lärkfot mellan två lingor är väl samma sak??

Om man gör en ren råbandsknop är möjligen skillnaden att bara två av de fyra parterna belastas.

Jag har lärt mig på kurs att detta är OK mellan högst två slingor vilket påstods vara enligt SKF:s föreskrifter (instruktörsutbildningen).
Detta gäller dock vanliga nylonslingor.
 
Alltid karbin emellan. Punkt.
Så säger SKF också. Punkt.
I detta sammanhang är lärkfot och råband samma sak.

När lärkfota?
SKFs normer säger OK för användning under kortare stunder när belastningen ej överstiger kroppsvikt. Ex: Lärkfota slingan i selen för att klippa in i stand.
Punkt.
 
Nu igen

Gammal diskussion aktuell igen se tidigare http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7766&pagenumber=2

Se även SKF klargörande i Bilaga 2 till ”Aspiranthandledning inför examination till auktoriserad klippklätterinstruktör”) Version 7, TO / 2002-12-08 http://www.klatterforbundet.com/pdf/Aspiranthandledning 2003.pdf

"Övriga klargöranden
(byggande på tillsvidare gällande policybeslut tagna i SKF:s utbildningskommitté)
Användning av knuten lärkhuvud (eng. ”larksfoot”):
Knuten lärkhuvud (beskriven i ”Stora Klippklättringsboken” sid 103) är under examination tillåten att använda generellt för skarvning av bandslingor såvida enbart slingor av nylonmaterial ingår i knuten. (Lärkhuvud får ej användas då Spectra-material ingår). Vid skarvning ska nylonslingorna anbringas i ”råbandsknut-position”. Lärkhuvud är även tillåten som ”strypknut” då slingor placeras runt t ex trädstammar. Lärkhuvudet ska i så fall placeras på den sida om stammen som vätter åt dragriktningen. Användning av knuten direkt i vajeröglan på vajerkilar är vid en examination ej tillåtet såvida den belastning som arrangemanget är tänkt att kunna utsättas för överstiger kroppsvikt."

Om SKF har nyare rön borde Aspiranthandledningen uppdateras...
[Ändrat av fafner 2004-09-14 kl 18:19]
 
Ok. Drog det lite långt och kan med tveksamhet böja mig för ovanstående inlägg.

Grejen är den att nylonslingorna försvinner mer och mer.
Den som t.ex. tradklättrar regelbundet...om han/hon skaffar nya grejor...köper han/hon nylonslingor då?

Undervisar själv en del och det är bara onödigt att pracka på eleverna en bunt specialfall av typen: "Är det nylon är det OK. Är det Spectra/Dyneema är det inte OK".

Lika bra att lära ut: "Alltid karbin emellan". En färsking som inte vet skillnad på nylon/Spectra/Dyneema slipper då grunna på vad som gäller. Sitter en karbin emellan är det alltid rätt.
/M
 
Antagligen blir det svårt att lära ut nåt alls om man måste utgå ifrån att eleverna inte kan ta in mer än förenklade fakta.

Jag är glad att instruktionerna från min instruktör var korrekta, men de stämmer å andra sidan med det mest i litteraturen.

Spectra resp dyneema innebär komplikationer betärffande värmetålighet i knutar och stor känslighet mot åldring så jag är tveksam till hur vettigt det materialet är.

Samtidigt har jag läst i rapporten jag nämnde ovan om cordeletter att dyneema kunde användas trots att cordeletten innehåller en knut som kan dras åt betydligt mer än en lärkfot/huvud.

Jag hittar just nu inte länken till den rapporten, men nedan finns en annan som inte är så snäll mot de mer exotiska materialen.

http://www.xmission.com/~tmoyer/testing/High_Strength_Cord.pdf
 
KArbin

Enligt BD tester och diskussionen i trådarna nämda i den andra tråden nämd ovan så kommer alltså en två slingor skarvade med karbin att vara starkast så länge den inte blir korslastad, vilket den kan bli om man har otur...


[Ändrat av fafner 2004-09-15 kl 19:25]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.