Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Någon som har goda erfarenheter med slicks till MTB? Jag har tänkt att köra Vätternrundan i sommar på MTB, plus att jag kör till och från jobbet varje dag på asfaltväg. Input önskas.....
Slicks!!!
Slicks värdelöst, med mindre du bare cyklar på tör asfalt. Dom drar upp vaten till f_n i forhold till riktiga m_deck, och hala i skog och mark om det er bara lite fuktigt.
Takk f_n for m_deck fast dom har mer rullmotstand.
Jag kör med slicks på min MTB när det inte är is och jag inte ska cykla i skogen, och jag tycker att det man vinner i rullmotstånd klart överväger den något sämre väghållningen när det är blött (något som jag aldrig har tänkt på faktiskt)
Ja du, Nokian City- eller Urbanrunner tror jag dom heter, har dom inte här för tillfället, men dom fanns att köpa på Cykloteket och borde fortfarande finnas. Vad det gäller bra saker att tänka på när man köper slicks är det lite värre med, jag gick bara dit och ville ha ett par däck att cykla på asfalt med och fick dessa.
Och som sagt var, har du inte cyklat med sådana däck förr på din mtb så kan jag lova dig en omtumlande upplevelse, det känns nästan som man flyger fram
Tänkte bara rekomendera continentalt top Touring ! Visst det har lite mönster men inget som påverkar rullmotståndet nått nämnvärt. Kvaliten är ritigt bra och profilen är rund vilket gör att inte greppet ändras genom svängen. Har inte märkt någon sämre väghållning snarare tvärt om. På Asfalt känns det som om slicksen upträder bättre efetersom de har mer gummi ivägen om man jämför med däck med kraftigt mönster vilka tenderar att bli lite oberäknerliga i svängarna.
En MTB blir en racercykel när du lägger på slicks. Infernalisk fart och enorm väghållning. Inga gummiknottror som viker undan i svängarna på hård asfalt. Inga vibrationer i styret. Inget "humlesurr" från hjulen. Slicks nuförtiden borde vara skyddade mot glassplitter med någon väv under gummit, annars varar nöjet inte särskilt länge.
Så baksidan av det hela:
De öser upp vilt mycket vatten (syndafloden skulle få mindervärdeskomplex). Med slicks kan du inte längre röra dig i skogen. De är hala som satan. Lite is eller snö så spelar det ingen roll om du bromsar eller styr. Cykeln far dit den vill ändå. Oftast vill den omkull.
Jag har kört på Geax Hubi 1,6'' i ca 1½ år, och är mycket nöjd. Det kan väl kanske inte kallas för äkta slick, men det är stor skillnad mot ett grovt MTB-däck. Förresten så är mina däck så slitna nuförtiden att de nästan är som slicks.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...