Slicks

Någon som har goda erfarenheter med slicks till MTB? Jag har tänkt att köra Vätternrundan i sommar på MTB, plus att jag kör till och från jobbet varje dag på asfaltväg. Input önskas.....
 
Slicks!!!
Slicks värdelöst, med mindre du bare cyklar på tör asfalt. Dom drar upp vaten till f_n i forhold till riktiga m_deck, och hala i skog och mark om det er bara lite fuktigt.
Takk f_n for m_deck fast dom har mer rullmotstand.

Kjör med riktiga deck och ha det kul utan hinder.

MRJ
 
slicks

Jag kör med slicks på min MTB när det inte är is och jag inte ska cykla i skogen, och jag tycker att det man vinner i rullmotstånd klart överväger den något sämre väghållningen när det är blött (något som jag aldrig har tänkt på faktiskt)

/Fredrik
 
Märke?

Tack fredrikw för ditt inlägg. Vilket märke är det på dina däck? Och vad ska man tänka på när man väljer ett "slicks" däck?
 
märke...

Ja du, Nokian City- eller Urbanrunner tror jag dom heter, har dom inte här för tillfället, men dom fanns att köpa på Cykloteket och borde fortfarande finnas. Vad det gäller bra saker att tänka på när man köper slicks är det lite värre med, jag gick bara dit och ville ha ett par däck att cykla på asfalt med och fick dessa.

Och som sagt var, har du inte cyklat med sådana däck förr på din mtb så kan jag lova dig en omtumlande upplevelse, det känns nästan som man flyger fram :)

/Fredrik
 
Top-Touring 2000

Hej !

Tänkte bara rekomendera continentalt top Touring ! Visst det har lite mönster men inget som påverkar rullmotståndet nått nämnvärt. Kvaliten är ritigt bra och profilen är rund vilket gör att inte greppet ändras genom svängen. Har inte märkt någon sämre väghållning snarare tvärt om. På Asfalt känns det som om slicksen upträder bättre efetersom de har mer gummi ivägen om man jämför med däck med kraftigt mönster vilka tenderar att bli lite oberäknerliga i svängarna.

 
Slicks = guld

En MTB blir en racercykel när du lägger på slicks. Infernalisk fart och enorm väghållning. Inga gummiknottror som viker undan i svängarna på hård asfalt. Inga vibrationer i styret. Inget "humlesurr" från hjulen. Slicks nuförtiden borde vara skyddade mot glassplitter med någon väv under gummit, annars varar nöjet inte särskilt länge.

Så baksidan av det hela:
De öser upp vilt mycket vatten (syndafloden skulle få mindervärdeskomplex). Med slicks kan du inte längre röra dig i skogen. De är hala som satan. Lite is eller snö så spelar det ingen roll om du bromsar eller styr. Cykeln far dit den vill ändå. Oftast vill den omkull.
 
Geax Hubi

Jag har kört på Geax Hubi 1,6'' i ca 1½ år, och är mycket nöjd. Det kan väl kanske inte kallas för äkta slick, men det är stor skillnad mot ett grovt MTB-däck. Förresten så är mina däck så slitna nuförtiden att de nästan är som slicks.

Geax kan köpas på CykelCity.

MVH

Peter Ask
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.