Slags strupsångare i fjällen

En natt när jag tältade i Sarek hörde jag ett djur och antog att det var en fågel. Men jag stack aldrig ut huvudet och letade efter djuret. Det djuret gav sig ifrån ett läte som lät som en slags strupsång. Ganska skrämmande men lite snällt i slutet. Kanske 5 sekunders läte. Den upprepade lätet. Jag hörde den många gånger samma natt. Har aldrig hört det lätet förut. Någon som tror sig veta vad för djur det är.
 
Hmm... Svårt att visualisera klart vad du menar med strupsång (jo, jag vet hur det låter, men svårt att få det till djurläte). Det närmaste jag kommer på är ett av renens läten. Lyssna här (två minuter in och några sekunder framåt). Är det nåt liknande du menar?

Renar på Youtube
 
Hmm... Svårt att visualisera klart vad du menar med strupsång (jo, jag vet hur det låter, men svårt att få det till djurläte). Det närmaste jag kommer på är ett av renens läten. Lyssna här (två minuter in och några sekunder framåt). Är det nåt liknande du menar?

Renar på Youtube
Det skulle kunna vara en ren. Har tänkt också på det. Men det var inte så korta läten utan längre över 5 sekunder varje gång.
 
Faktiskt så lät det inte som en älg, ren eller Morkulla, lätet lät mer som en sångmunk lite utdraget och mot slutet lät det snällt. Nej det är jättesvårt med gissningslekar. Jag tror jag inte blir mer klok än innan.
 
Faktiskt så lät det inte som en älg, ren eller Morkulla, lätet lät mer som en sångmunk lite utdraget och mot slutet lät det snällt. Nej det är jättesvårt med gissningslekar. Jag tror jag inte blir mer klok än innan.
Hmm...strupsång och sångmunk. Fortfarande svårt att greppa vad det ska låta som. Strupsång kan ju låta lite hursom. Men en sista gissning är enkelbeckasin som spelar. Har man inte hört det förr så är det inte lätt att gissa vad det är man hör. Lyssna här:

https://www.fågelsång.se/enkelbeckasin/
 
Här börjar man komma på sin vart, men inte den. Mer mystisk riktig munksång, mörk och längre. Jag vet inte, men jag har nog hittat en ovanlig sångare bland Västtopparna.
 
Här börjar man komma på sin vart, men inte den. Mer mystisk riktig munksång, mörk och längre. Jag vet inte, men jag har nog hittat en ovanlig sångare bland Västtopparna.
Kan nog vara en liten varning för dom som kan tro sig veta. Kan vara ett ljudfenomen från ljudet av stömmar av blåst mot ting som betèr sig så.
 
Jag har själv råkat ut för en fågel som lät väldigt konstigt och outröttligt närapå dygnet runt utanför tältet när jag var i Tännäs och fiskade runt midsommartid, lite mindre än en stare och spräcklig men har inte kommit fram till vilken sort.

Höll i alla fall på att bli tokig på den.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.