Slå öljetter i tarp?

Jag funderar på att börja tälta, men min budget är VÄLDIGT liten (max. 600 kr för tält/tarp). På xxl har jag hittat ett tarp som ser ut att duga.
83E32F65-2879-44D9-888A-6591B1477992.jpeg

Enda problemet är att jag skulle vilja ha fler ”öglor”, eftersom några av dem instruktioner på hur man sätter upp tarpet verkar kräva det.
Hade jag då kunnat slå i fler öteljer själv? Eller hade tarpet gått sönder/ blivit sämre? Skulle jag behövt förstärka tyget där jag slår i öteljen?
 
Det går att sätta öljetter i en tarp (men man får ju då hål för vätan att ta sig in.
Förstärk med spinnakertejp (båttillbehörsbutik) och ta inte de enklaste öljetterna utan lite bättre kvalitet. Men det kan ju vara bättre att sy på band som hällor som de tappar du visar har.

3x3 m tarp blir ju inte så rymligt skydd, det kanske till och med blir rymligare och enklare med ett enkelt festivaltält? De är inte mycket tyngre och aningen billigare dessutom, men lite roligare med tarp.
 
Det finns ju många varianter av de tälten för under 600:-. I hyggligt väder funkar de helt OK om man tar dem för vad de är (man får vad man betalar för).
Beroende på användningsområde, förväntat väder, osv så kan man ju vara lite vaksam på regntåligheten. Eller ha med sig lite extra plast/stor sopsäck, att komplettera regnskyddet med uppe på kupolen. Jag tror att i bra väder spelar inte valet av tält så stor roll, men i regn (och om man ogillar mygg) så är det lite viktigare att ha koll på ytskyddets täthet.

Vind och oväder kräver dessutom att man väljer tältplats med omsorg (avrinning på marken och om möjligt lä för vinden). De är ju inte fjälltält.
 
Man kan också kolla begagnatmarknaden och hitta billiga tält, vet dock inte vad man får för 600:-, men det bör vara ganska bra ändå.
 
Leta upp ett begagnat tält och om det funkar dåligt som tält så har du grunden för en tarp klar. Ryggåstält behöver man knappt sy om utan bara klippa längs sömmar.
Eller köp bara en liten pressening (a k a tarp) att börja med.

Vill man ha fler fästpunkter för att testa några nya uppsättningsvarianter lägger man en rund sten i duken och fäster linan på "halsen" som blir.
 
3x3 är minimimått för en vettigt tarp. Tycker den tarpen du länkar till verkar vara vettigt.
Om jag ska sätta egna öljetter i nylontyg, så gör jag hålen i förväg med lödkolv. Smälter ihop väven och minskar risken att öljetterna rivs ut.
 
Med väldigt liten budget skulle jag köpa en vanlig presenning, typ denna från biltema. Ett festivaltält kommer inte hålla länge ändå om det används ute i naturen. Med en sådan presenning går det utmärkt att göra ett vindskydd på olika sätt. Jag tror vi använde såna i scouterna, så det är väl beprövat. Komplettera med en brasa för att hålla myggen på avstånd och värmen uppe.

Skulle du sedan inse att detta inte var något för dig eller att du vill gå "all in" och köpa ett ordentligt tält, så har du inte förlorat så mycket. 70 kr kan de flesta undvara.
 
Jag håller med Packåsna. De är lite bylsigare men lätta och funkar hur bra som helst om man inte behöver bära långt. Dessutom finns olika storlekar. Jag brukar ha en 2x3m när jag är ute med elever och klarar mig bra med den.
 
Skulle inte sätta öljetter i en tarp. Hade föredragit att sy på öglor av starkt band, dessutom i minst dubbelförstärkt tyg inom ytan som påsömnade täcker
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.