Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu gällde det ju inte klätterklubbarnas generella rekommendationer utan de enskilda klättrarnas skriftliga avtal med markägaren för varje tillfälle. Har sådana avtal inte skrivits under inför varje klättring är det ju uppenbart fulklättring enligt numera gängse terminologi i denna tråd.


När jag sysslade med sportdykning, var internet knappt uppfunnet. Däremot fanns alltid en ansvarig dykledare på plats som noggrant talade om vad som gällde inför varje dyk, t.ex. var gränserna för det tillåtna dykområdet gick. Råkade någon komma utanför det tillåtna dykområdet blev det direkt bannor av dykledaren.


/Niklas

Tvärtom. Inför klättring så kontrollerade jag personligen om det var tillåtet att klättra enligt gängse avtal med berörda markägare. Avtalen finns på resp klätterklubbs hemsida alt Svenska klätterförbundets hemsida. Informationen finns även i förare (ledbeskrivningar) men de kan ha några år på nacken så vill du veta säkert kolla hemsidorna. Är du nyfiken är det bara att gå in och titta.

Så till skillnad från dig så gjorde jag en aktiv kontroll istället för att lita på ett kommersiellt företag.

Nu tänker jag lyssna till de förståndiga människor som anser att denna tråd har spårat ur och jag ber om ursäkt att jag har bidragit till det. Jag tackar för mig i denna tråd
 
Nej det gör han inte. Däremot kan Länstyrelsen kräva av markägaren att göra det tillgängligt. Men en markägare behöver exvis inte sätta nån grind eller annan överfart för ett stängsel.

Var inte så snabb på att avfärda allt.

Halaj!

Men hur menar du göra det tillgängligt, men inte grindar eller överfarter?
Runt Gbg:s omnejd finns ”broar” överallt där leder går över djurhägn. Jag kan ju inte tänka mig att markägaren har byggt dem frivilligt. Eller är det kommunen som byggt dem, likadant som de daskar dit färgfläckar på träd och sätter upp skyltar där leden går?

//T
 
Nej det gör han inte. Däremot kan Länstyrelsen kräva av markägaren att göra det tillgängligt. Men en markägare behöver exvis inte sätta nån grind eller annan överfart för ett stängsel.

Var inte så snabb på att avfärda allt.

Kan inte låta bli att svara fast jag inte tänkte skriva mer.

Jag menade hans första mening i det inlägget "Allmänheten har att rätta sig efter markägaren och inget annat."
Allmänheten har att rätta sig efter de lagar och regler som finns, inte vad markägaren hittar på.
 
Halaj!

Men hur menar du göra det tillgängligt, men inte grindar eller överfarter?
Runt Gbg:s omnejd finns ”broar” överallt där leder går över djurhägn. Jag kan ju inte tänka mig att markägaren har byggt dem frivilligt. Eller är det kommunen som byggt dem, likadant som de daskar dit färgfläckar på träd och sätter upp skyltar där leden går?

//T

Det är rimligtvis den ledansvariga som ansvarat för detta - efter att ha inhämtat markägaren tillstånd beträffande utförande och placering. Självfallet orimligt att markägaren ska bekosta öppningar som vederbörande inte har det minsta nytta utav.

Rent generellt får man inte anlägga vandringsleder och dylikt utan markägaren medgivande.
/Niklas
 
Kan inte låta bli att svara fast jag inte tänkte skriva mer.

Jag menade hans första mening i det inlägget "Allmänheten har att rätta sig efter markägaren och inget annat."
Allmänheten har att rätta sig efter de lagar och regler som finns, inte vad markägaren hittar på.

Inte störa och inte förstöra! För vem? Jo markägaren förstås. Det är alltså markägaren som avgör om det störs och/eller förstörs.
/Niklas
 
Till Admin!

Kanske dags att stänga denna tråden! Innan den urartar! (Fast i mitt tycke och mfl. har den nått över gränsen redan!)

Mvh troswe
 
Halaj!

Men hur menar du göra det tillgängligt, men inte grindar eller överfarter?
Runt Gbg:s omnejd finns ”broar” överallt där leder går över djurhägn. Jag kan ju inte tänka mig att markägaren har byggt dem frivilligt. Eller är det kommunen som byggt dem, likadant som de daskar dit färgfläckar på träd och sätter upp skyltar där leden går?

//T

Som jag skrev. Det är Länstyrelsen som kan ha synpunkter på tillgängligheten och kräva att markägaren skall åtgärda det.
Det åligger markägaren att inte försvåra tillgängligheten medvetet.
 
Det enda problemet är att det kommer flyttas till en annan tråd så att hålla på att låsa hjälper inte förrän det är utagerat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.