Skyllermarks röd vs OAC Carbon Racer

Vilka fördelar och nackdelar har de två nämnda modellerna i rubriken? Skyllermarks röd, verkar allmänt accepteras som riktigt bra skridskoskenor. Jag är nyfiken på att jämföra dem med vad som, så vitt jag vet, och som de som säljer dem påstår, är marknadens lättaste: OAC Carbon Racer.

Uppgifter från tillverkare/säljare är att:
Skyllermarks röda (47 cm) väger 1220 gram per par (med Rottefella NNN BC-bindning)
OAC Carbon Racer (48 cm) väger "cirka 300 gram per par"

Jag tänker använda Salomon S-Lab Skate Pro pjäxor och en Salomon SNS Skate Pilot-bindning. Ni får gärna ge kommentarer och tankar kring för- och nackdelar kring valet av pjäxor och bindning.

Det som kanske är uppenbart är att det kan vara viktigt att monteringen av bindningen blir exakt på OAC:n, eftersom det inte går att flytta den när den väl sitter där. Eller i alla fall inte lätt går att flytta. Jag trivs bäst med att åka med förskjuten placering av framfoten. Därför tänkte jag be att få bindningarna förskjutna 8-10 mm i framdelen. Vad tänker ni om det? Finns det något särskilt att tänka på här?

Finns det några problem att slipa OAC:n? Är de svårare att fästa i en jigg, eller i konventionella brynställ? Nån som har åkt på ett par OAC:er den säsongen som just varit?

Tacksam för era tankar!
 
Jag tänker använda Salomon S-Lab Skate Pro pjäxor och en Salomon SNS Skate Pilot-bindning. Ni får gärna ge kommentarer och tankar kring för- och nackdelar kring valet av pjäxor och bindning.



Tacksam för era tankar!

De är jättebra, jag använder SNS profil-bindningen, inte så många rörande delar, frys inte, säkrare.
 
När utemagasinet testade en del skridskor i december numret så fick en annan OAC modell, long tourer tror jag den hette, en del kritik för en del "barnsjukdommar" som felaktig slipning mm ´. Men testarna var också ganska positiva till modellen.
 
Köp Skyllermarks röda

Jag funderade oxå ett tag på att köpa dessa carbon-skridskor, men valde istället Skyllermarks röda.
Jag körde ner rejält i en spricka denna vinter (med mina gamla Hammargrens), varvid skridskon nöp till rejält och det blev dessutom en stark vridning i förhållande till sprickan.
Frågan är om dessa dyra carbon-skridskor tål sådan behandling? Carbon är ju som bekant väldigt skört för hårdare stötar, så ett fall kan bli väldigt dyrt om man har otur..
Om isen är väldigt bra så är det nog ingen fara, men tyvärr så är ju iskvalitén väldigt varierande.
Köp Skyllermarks röda är mitt råd.
 
Jag tror inte att man behöver vara orolig för att kolfiber inte håller... Det köper jag inte...

Kolla t.ex
http://www.youtube.com/watch?v=-lsDXEEUlRE&feature=related

Tror mer att det är viktigare att skenan sitter ordentligt i plattan....

Ja jag hoppas att jag har fel.
Jag fick rådet att inte köpa dessa i kolfiber pga risken för att det inte skulle tåla hårda stötar.
Kolfiber är säkert väldigt starkt så länge som det inte utsätts för en onaturlig belastning eller ett hårt slag eller vridning.
 
Av någon

anledning har profiler av kolfiber som sitter mellan stålskenan och bindingen på långfärdsskridskor ännu inte hållt för användning i besvärliga isförhållanden.

Om det beror på dålig konstruktion, dålig tillverkning eller att kombinationen kyla och olika längdförändringar för kolfiber och metall vid temperaturändringar vet jag inte.

Kolfiber fungerar ju i stridsflygplan, tävlingscyklar, inlinesskor osv.

Inlineschassin brukar vara aluminium. Kan det säga er som är ingenjörer något?

Slagtåligheten hos kolfiberkonstruktioner är en akilleshäl i vissa sammanhang t ex skidstavar. Men är man försiktig kan sådana stavar som kombinerar glasfiber och kolfiber hålla bra. Jag har t ex ett par längdstavar som överlevt mer än 20 säsonger.

Youtubeklippet ovan visar ju att rätt måttliga hammarslag demolerar kolfiberramen från Cannondale.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
CFJ Joha PRO med Skyllermarks röd Långfärdskridsko 3
hedstrom89 Skyllermarks röd Långfärdskridsko 1
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
Stuvarn Skyllermarks Röd....Bra Köp? Långfärdskridsko 2
Marcus Karlsson Skyllermarks Orange märkligt tung Långfärdskridsko 8
lawe Kapa Skyllermarks blå Långfärdskridsko 3
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
Boosse Skyllermarks Långfärdskridsko 1
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
rickard svanström Inställning Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
avslutad20150710 Hårdhet Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 16
Nisse P Inställningsproblem Skyllermarks Blå Långfärdskridsko 6
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
lasse054 Kapa Skyllermarks blå ? Långfärdskridsko 6
JLjung "Kapa" Skyllermarks blå Långfärdskridsko 12
ottagono modifiera Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
AK Vikt på Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 2
tmthulin Ändra profilen på Skyllermarks Långfärdskridsko 4
Boosse Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
jabe05 Skyllermarks Blå? Långfärdskridsko 9
chlindberg Skyllermarks nya blå ? Långfärdskridsko 0
angelikaj Skyllermarks remless Långfärdskridsko 3
Skyllermarks Birka (igen) Långfärdskridsko 1
Skyllermarks Birka något att ha? Långfärdskridsko 1
Olle Sjöö Skyllmarks Röd Långfärdskridsko 7
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
surpa Skyllemarks röd?? Långfärdskridsko 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.