Skyddsjakt på älg?

var det inte någon som ville ge älgarna p-piller så att jägarna inte skulle ha någon anledning att skjuta älgar ur trafiksäkerhetssyfte?

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Jag har ju länge tycket att det är dags för skyddsjakt. Det springer ju omkring alldeles för många, och ofta nära bebyggda områden. Man kan ju börja med att skjuta av alla hundar som inte är kopplade.

Jo, de hundägande jägarna blir nog lika lessna som jag skulle bli om mina hundar rymmer tar får eller rådjur och blir skjuten av en (j)ägare. I det fall att mina hundar tar ett en huskannin eller en katt blir säkert ägaren till detta djur också lessen. Tar och river de ett rådjur blir jakträtsinnehavaren säkert arg och irriterad.

Jag hoppas bara att ägaren till vilken djur blivit rivit förstår och uppskattar att jag har gjort 'allt', med inhägnad runt om tomten, och alltid (till 99.99 %) håller hundare kopplade, för att de inte ska kunna jaga andra djur.

Det skulle ju inte vara så trevligt om innehavaren blir så lessen och arg att han / hon utövar skyddsjakt på mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips