Skriva in koordinater i garmin Etrex H

Jag har köpt en garmin etrex H nyligen, en ganska enkel handburen gps som fungerar utmärkt för mina enkla behov. Men jag har ett problem, när jag ska skriva in koordinater i gpsen och trycka på ok så försvinner mina koordinater och ersätts av en massa andra struntkoordinater. Jag har ringt garmin å finkammat nätet men jag hittar inte ngn lösning. Kanske någon här kan hjälpa mig? Har ni råkat ut för ngt liknande eller vet ni kanske vad jag gör för fel?

hjälp skulle vara uppskattat!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Först och främst, se till att du har mottagaren inställd för det koordinatsystemet du vill använda,om du använder RT90 t ex se till att ha nollor först om det är mindre än 100° öst eller väst och inga nollor för nord eller syd.
Sedan föreslår jag att du skaffar Mapsource eller annat kartprogram till datorn, M S är gratis och det är oändligt mycket smidigare att skriva in sina waypoints där och sedan föra över dom i klump.

Sedan föreslår jag att du skaffar Mapsource eller annat kartprogram till datorn, M S är gratis och det är oändligt mycket smidigare att skriva in sina waypoints där och sedan föra över dom i klump.
Om han har någon kabel. Etrex H har inte USB-kontakt och det följer antagligen inte med någon seriell kabel i det vanliga paketet.

Kan du beskriva hur du gör när du matar in koordinater?

Senast ändrad:
Ahhh, så klart, tänkte inte ens tanken att man inte har en sladd.
OK, uppdaterar min text skaffa sladd och t ex Mapsource :)

Det borde vara kabeln med en fyrkantig kontakt i ena änden och en RS232 (serieport) i andra.
Den borde inte vara så dyr att köpa då alla numera kör USB och en sådan kabel bara ligger och samlar damm.

Jag har ingen sladd först och främst. När jag ska skriva in koordinaterna skapar jag först en ny waypoint, därefter så går jag in i detaljerna för den waypointen och längst ner bland alla alternativ och värden som rör den aktuella waypointen så står även koordinaterna. Det är då jag klickar fram koordinaterna, väljer att ändra dem, ändrar dem och när jag ska trycka på OK knappen för att spara de nya koordinaterna så försvinner de jag har knappat in och ersätts av andra koordinater helt på måfå.

Det känns som om jag gör ngt litet konstigt fel för det ska väl gå att knappa in koordinater som gpsen ska gå till.

Är det inte så att punkten måste vara färdigsparad innan du kan gå in och ändra i den.
Spara aktuell position. tex. 005.
Sök waypoint. 005.
Redigera 005.
Spara igen.

Vänta lite här nu. Det är inte så att du har fel kartdatum så att du skriver in värden som ligger utanför det möjliga och att den rättar själv.

jag har nu provat att spara och sedan gå in och ändra. Jag har också testat att spara, byta namn och sedan ändra men det skiter sig ändå. Koordinater i formatet Lat/long fungerar att lägga in men problemet återstår när man ändrar formatet till UTM och MGRS. Alla test jag har gjort har varit med verkliga koordinater, dvs från riktiga ställen.

Det måste vara ngt litet som jag glömmer att göra för att få det att funka.

Det borde vara kabeln med en fyrkantig kontakt i ena änden och en RS232 (serieport) i andra.
Den borde inte vara så dyr att köpa då alla numera kör USB och en sådan kabel bara ligger och samlar damm.

Nya är dom förvånansvärt dyra. Dessutom har dom svårförståeliga inställningar och fick min dator att krascha innan jag fick ordning på det genom att prova alla möjliga kombinationer.

Kabel

Finns numera " usb till seriell kabel " , skaffade själv en sådan för några veckor sedan från ett stort elektronikvaruhus på orten där jag bor , en varningsflagga bara , drivrutinerna som följde med funkade inte , så efter lite efterforskande hos den yngre generationen löste det problemet sig
Har inte i huvet vad det var för några men kan lägga upp en länk om nån vill

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips