Skriva in koordinater i garmin Etrex H

Nya är dom förvånansvärt dyra. Dessutom har dom svårförståeliga inställningar och fick min dator att krascha innan jag fick ordning på det genom att prova alla möjliga kombinationer.

När jag hade Garmin GPS utan USB så köpte jag Garminkontakter och även färdiga kablar på Clover http://www.clover.se/

Kostade kanske 25 % av vad Garmin originalkabeln kostade.

Per
 
Kabel hit och kabel dit. Hjälper inte trådskaparen. Självklart så ska det gå bra att mata in koordinater manuellt.

Ge exempel på de koordinater du matar in tillsammans med de "konstiga" koordinater du får ut.
Vilket format använder du? (WGS84, RT90). Förresten så kan du nog få problem om du försöker använda SWEREF99, i så fall måste du göra en massa egna inställningar och köra "eget format".

Det är inte så att du är i någon form av demoläge?
 
Etrex H

Jag har en likadan. Har ingen sladd utan matar in koordinaterna till waypoints manuellt som du försöker göra. Tycker det går ganska fort när men vant sig, och tycker inte man ska behöva ha en dator med sig på fjället.. =) Har inte varit med om nåt liknande, och ser inget uppenbart fel i din korta beskrivning, men så här gör jag iaf...

Alltså, jag går in på "Markera" (waypoint) på menyn, klickar mig ner till kordinaterna, markerar dom, så att jag kan ändra dom. Ändrar till det värde jag vill ha. Stegar sedan ner till "OK" knappen, och väljer den. (Om du inte stegar ner till OK-knappen, och väljer den, utan istället backar tillbaka med "tillbaka-knappen" kommer dina ändringar inte att sparas.) Dina ändrade koordinater ska nu synas i längst ner i "Markera waypoint" - fönstret. (Om jag vill ändra namnet på waypointen så stegar jag upp till namnet och ändrar det på samma sätt som koordinaterna.) Stegar sedan upp till "gubbens pratbubbla, där det står "OK", och väljer den. klart.
 
Senast ändrad:
Nya är dom förvånansvärt dyra. Dessutom har dom svårförståeliga inställningar och fick min dator att krascha innan jag fick ordning på det genom att prova alla möjliga kombinationer.

På Ebay finns dom för dryga hundralappen:

http://global.ebay.com/search?Query=Garmin+cable+etrex&Region=0&SortBy=1&PageNumber=1

och det finns inga inställningar på dom. Fast dom kräver en RS-232-port på datorn, något som få datorer har nuförtiden, så antingen får man skaffa en USB-till-RS323-kabel och installera dess drivrutiner (funkar inte alltid) eller också ett instickskort med RS-232-kontakter (finns inte till laptops).
 
Ja, det är trefligt med kablar. Jag har lyckats lägga in koordinater i alla format (x/y på RT90 samt Lat/Long) men det går inte på MGRS och UTM. Vad har du för inställningar crall.scout i din? Funkar det att byta koordinater på UTM på din gps?
 
Nu är jag inte med riktigt. Du försöker lägga in koordinater i lat/long när du har enheten inställd på MGRS. Det skall inte gå. MGRS har bokstäver som talar om vilket kartblad du befinner dig på, inte bara siffror.

Filma hur du gör och lägg upp på Youtube så får vi se vad som händer och fötter.
 
Det har funnits ett fel på vissa Etrex, som gjorde att just det du försöker göra inte gick. Koordinaterna ändrades av enheten på eget bevåg. Men jag tror inte det var så mycket som det verkar vara här.
Kolla i alla fall att du har senaste firmware. Det kan du läsa av i din GPS, och jämföra med vad som finns på Garmins websida. Har du inte den senaste kommer ju kabelproblemet upp till så mycket starkare belysning.
 
Ja, det är trefligt med kablar. Jag har lyckats lägga in koordinater i alla format (x/y på RT90 samt Lat/Long) men det går inte på MGRS och UTM. Vad har du för inställningar crall.scout i din? Funkar det att byta koordinater på UTM på din gps?

Nu har jag provat spara waypoints med egna koordinater i positionsformat MGRS och UTM, det var inga problem. Gjorde precis likadant. Hade fortfarande WGS84 som kartdatum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
PetNor Skriva ut kartor från ex eniro i större format. Navigering 19
sm5jyp Skriva ut kartor med bläckstråleskrivare Navigering 13
rydde skriva ut karta Navigering 3
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
pro101 x y koordinater till wgs Navigering 22
majjen koordinater? Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4
AÖd Koordinater till Lunsentorpet Navigering 3
åsberg Söka koordinater i Map source. Navigering 2
Mos_Mosel Koordinater från karta på nätet! Navigering 0
Bobobo Exportera koordinater från Navman PiN/Mio 168 Navigering 0
abjork Koordinater till en viss adress? Navigering 7
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1
irrbloss GPS-koordinater till tunnelbanestationer? Navigering 21
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
bertilstenfeldt GPS-koordinater mm Navigering 0
Dertz KARTA, KOORDINATER OCH GPS Navigering 5
3313 Koordinater Navigering 2
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.