Skriva in koordinater i garmin Etrex H

Jag har köpt en garmin etrex H nyligen, en ganska enkel handburen gps som fungerar utmärkt för mina enkla behov. Men jag har ett problem, när jag ska skriva in koordinater i gpsen och trycka på ok så försvinner mina koordinater och ersätts av en massa andra struntkoordinater. Jag har ringt garmin å finkammat nätet men jag hittar inte ngn lösning. Kanske någon här kan hjälpa mig? Har ni råkat ut för ngt liknande eller vet ni kanske vad jag gör för fel?

hjälp skulle vara uppskattat!
 
Först och främst, se till att du har mottagaren inställd för det koordinatsystemet du vill använda,om du använder RT90 t ex se till att ha nollor först om det är mindre än 100° öst eller väst och inga nollor för nord eller syd.
Sedan föreslår jag att du skaffar Mapsource eller annat kartprogram till datorn, M S är gratis och det är oändligt mycket smidigare att skriva in sina waypoints där och sedan föra över dom i klump.
 
Sedan föreslår jag att du skaffar Mapsource eller annat kartprogram till datorn, M S är gratis och det är oändligt mycket smidigare att skriva in sina waypoints där och sedan föra över dom i klump.
Om han har någon kabel. Etrex H har inte USB-kontakt och det följer antagligen inte med någon seriell kabel i det vanliga paketet.

Kan du beskriva hur du gör när du matar in koordinater?
 
Senast ändrad:
Ahhh, så klart, tänkte inte ens tanken att man inte har en sladd.
OK, uppdaterar min text skaffa sladd och t ex Mapsource :)
 
Det borde vara kabeln med en fyrkantig kontakt i ena änden och en RS232 (serieport) i andra.
Den borde inte vara så dyr att köpa då alla numera kör USB och en sådan kabel bara ligger och samlar damm.
 
Jag har ingen sladd först och främst. När jag ska skriva in koordinaterna skapar jag först en ny waypoint, därefter så går jag in i detaljerna för den waypointen och längst ner bland alla alternativ och värden som rör den aktuella waypointen så står även koordinaterna. Det är då jag klickar fram koordinaterna, väljer att ändra dem, ändrar dem och när jag ska trycka på OK knappen för att spara de nya koordinaterna så försvinner de jag har knappat in och ersätts av andra koordinater helt på måfå.

Det känns som om jag gör ngt litet konstigt fel för det ska väl gå att knappa in koordinater som gpsen ska gå till.
 
Är det inte så att punkten måste vara färdigsparad innan du kan gå in och ändra i den.
Spara aktuell position. tex. 005.
Sök waypoint. 005.
Redigera 005.
Spara igen.

Vänta lite här nu. Det är inte så att du har fel kartdatum så att du skriver in värden som ligger utanför det möjliga och att den rättar själv.
 
jag har nu provat att spara och sedan gå in och ändra. Jag har också testat att spara, byta namn och sedan ändra men det skiter sig ändå. Koordinater i formatet Lat/long fungerar att lägga in men problemet återstår när man ändrar formatet till UTM och MGRS. Alla test jag har gjort har varit med verkliga koordinater, dvs från riktiga ställen.

Det måste vara ngt litet som jag glömmer att göra för att få det att funka.
 
Det borde vara kabeln med en fyrkantig kontakt i ena änden och en RS232 (serieport) i andra.
Den borde inte vara så dyr att köpa då alla numera kör USB och en sådan kabel bara ligger och samlar damm.

Nya är dom förvånansvärt dyra. Dessutom har dom svårförståeliga inställningar och fick min dator att krascha innan jag fick ordning på det genom att prova alla möjliga kombinationer.
 
Kabel

Finns numera " usb till seriell kabel " , skaffade själv en sådan för några veckor sedan från ett stort elektronikvaruhus på orten där jag bor , en varningsflagga bara , drivrutinerna som följde med funkade inte , så efter lite efterforskande hos den yngre generationen löste det problemet sig
Har inte i huvet vad det var för några men kan lägga upp en länk om nån vill
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
PetNor Skriva ut kartor från ex eniro i större format. Navigering 19
sm5jyp Skriva ut kartor med bläckstråleskrivare Navigering 13
rydde skriva ut karta Navigering 3
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
pro101 x y koordinater till wgs Navigering 22
majjen koordinater? Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4
AÖd Koordinater till Lunsentorpet Navigering 3
åsberg Söka koordinater i Map source. Navigering 2
Mos_Mosel Koordinater från karta på nätet! Navigering 0
Bobobo Exportera koordinater från Navman PiN/Mio 168 Navigering 0
abjork Koordinater till en viss adress? Navigering 7
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1
irrbloss GPS-koordinater till tunnelbanestationer? Navigering 21
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
bertilstenfeldt GPS-koordinater mm Navigering 0
Dertz KARTA, KOORDINATER OCH GPS Navigering 5
3313 Koordinater Navigering 2
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...