Skridskor till Finland

Hej!

Har en dröm om att ta skridskor över till Finland.

Tanken är att korsa över Kvarken, med övernattning typ halvvägs. Någon som har erfarenhet av dessa vatten vintertid? Om det låter som ett rimligt äventyr osv.

Kommer vänta på bra prognos från SMHI ang isens tjocklek samt kolla rutter på eventuella isbrytare. I värsta fall kanske jag drar med mig en flytande släde som säng.

Alla tankar och ideer välkomnas!
 
Utan att veta något så gissar jag på isrännor gjorda av fartyg, och stora områden med dålig is där man knappt/inte kan åka... Låter som en farlig tur.
Edit: Ta en tur Norr-Syd längs kusten istället ?
 
Senast ändrad:
Det går en hel del färjor där också och säkert massor av transportfartyg. Håller med HasseQ, det är kanske inte ett helt säkert projekt. Däremot är det säkert någon som har gjort det, det är knappast omöjligt. Knasbollar finns ju alltid, jag vet en kille som körde över med snöskoter, när det var isfritt. Tack och lov är det så länge sen så det finns inte på film.
 
Det torde nog vara nästan omöjligt p.g.a av all båttrafik. Veterligen skidades det ännu över Kvarken på 1960-talet, men den senaste överfarten är närmast att likna vid en expedition. Ett litet finskt gäng erfarna polfarare skidade, skrinnade, kröp, ålade sig och simmade över 2018.

Sök på Kari Suomela Kvarken/Merenkurkku. Några betalartiklar finns att få på svenska och någon gratis på finska.
 
Senast ändrad:
Åland till Finland är mera möjligt, flera grupper gjorde det 2018, men fartygsrännorna orsakade nervositet även då, men det gick att åla sig över den halvfrusna isen.

Jag cyklade från Åbo till Åland på isen det året, men valde att ta färja mellan Nagu och Korpo samt Korpo och Hourskär, då jag ansåg det vara lite för nervöst att komma över halvfrusna rännor med cykel. Jag skrev ner lite tankar om isen och prosessen här.

Möjligheterna är dock få. Innan 2018 var det bra is (men mycket snö) år 2011 och innan dess 2013. I fjol (2021) var det faktiskt också is hela vägen, men kylan tog slut innan isen hann bli tjock.
 
Den här kartan säger att det inte går: eftersom fartygen kommer fram finns det minst en ränna i isen. Därmed blir det svårt (troligen omöjligt) för någon att komma över från ena till andra sidan med skridskor.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Den kalla vintern 1966 så kunde man åka bil mellan Umeå och Vasa. Det plogades en väg över Kvarken, men den höll inte så många dagar. Då blev det en lång väg åter för killarna som åkt från Umeå till Vasa för dansa en lördag. 7 mil dit och 85 mil hem. Pga snön var det inte åkbart för skridsko.
Vintern 2010-11 åkte vi skridskor över Vänern. Både tvärs och längs. Den längsta turen då blev 13 mil tvärs över. Jag åkte då längs från nästan Lidköping upp till Kristinehamn. Snö på isen gjorde att det inte gick att åka Hela vägen. Det är ytterst sällan som hela Vänern ligger vanligare är att Hjälmaren och Mälaren ligger så Örebro - Stockholm är en klassiker nästan 20 mil. Så Juanderer bör de satsa på det kanske.
 
Förutom fartygsrännorna så driver isen mellan de yttersta öarna i
Norra Kvarken med vind och strömmar, det blir ofra en bred släppråk på svenska eller finska sidan. Klimatet har ändrats mycket sedan 1966.

Med bra satellitinformation är det tänkbart att det kan gå att ta sig över med hjälp av skidor övernattningar torrdräkter och en eller ett par lätta flottar (packraft).

Mycket osannolikt att det skulle gå att åka skridskor hela vägen. Men över Södra Kvarken gjordes skridskoturer 1958.

Thure
 
Jag gillar kulturen och genetiken som ger trådskaparens driv. Sådana människor är vad Sverige behöver fler av i dessa tider.

Fartygstrafiken ger isrännor hela tiden, och hoppas du finner medel att överbrygga dessa, ex med en ”packraft” (lätt uppblåsbar gummibåt) eller torrdräkt som Thure föreslår. Givetvis på ett tillräckligt säkert sätt.
 
Fartygstrafiken ger isrännor hela tiden, och hoppas du finner medel att överbrygga dessa, ex med en ”packraft” (lätt uppblåsbar gummibåt) eller torrdräkt som Thure föreslår. Givetvis på ett tillräckligt säkert sätt.

På det temat finns det lite tips här:

The untold story of the boldest polar expedition of modern times (nationalgeographic.com)

 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips