Skräp

Hej
Första gången jag skriver här. Kunde inte låta bli rubrikvalet :)

De senaste åren tycket jag mig se något väldigt trist, nämligen att till och med på vandringsled milatals ute i naturen lämnar folk skräp rakt ner på backen. Vet inte om det spelar roll, men i flera fall har det handlat om "fredad" mark i form av Naturreservat.

De senaste 10 åren eller så tycker jag mig ha sett att det rent allmänt skräpas ner mer nära tätorter, vid vacker och mer lätt-tillgänglig utkiksplatser eller utflyktsmål, vid vissa populära badplatser nära tätort och liknande. I dessa fall kanske det handlar om folk som inte "är medvetna", inte tänker på naturen i sig, saknar respekt för naturen och kanske saknar någon samhälls-social gemenskap utanför den helt personliga kretsen. Kanske är alkohol med i bilden i vissa fall. Kanske utgår man ifrån att "betjäningen" städar? Ingen ursäkt men kanske en förklaring.

Men nu har jag alltså börjat se samma fenomen även ute på led. Ute på led föreställer jag mig att det handlar om betydligt färre människor, människor som upplever naturen i sig och är betydligt mer medvetna inte bara om rättigheter utan också skyldigheter.

Blir ledsen att komma upp på någon underbar knalle och hitta skräp efter andra, i flera fall till och med knytna skräppåsar! Knappas saker som blåst dit från annat håll. Jag pratar här om skräp som vad jag vet inte bryts ner på mycket lång tid, i praktiken inte alls.
Pet-flaskor, läsk-burkar, plastförpackningar av alla de slag...Cigarettpaket kanske bryts ner, men är trista att se och överrepresenterade när det gäller antal "fynd".

Jag betraktar mig inte som en friluftsmänniska och definitivt inte som någon "avancerad" vandrare, men jag har lärt mig att lägga ner en del tänk på VAD jag packar ner. T ex för att minimera skräp. Det skräp som blir tar jag med mig. Brukar bli en del förpackningar för VA-mat. Hallå, det tar ju mindre plats tomt och framför allt väger det ju mindre tomt!! LÄTT att platta till och lägga i en mindre plastpåse för skräp i ryggsäcken.

Jag fattar inte hur folk är funtade i huvudet som skräpar ner i vår underbara natur. Inte nytt fenomen, men jag upplever att det ökat, speciellt då ute på vandringsleder.

Någon annan som har en fundering runt detta?

En närliggande sak. En del surrar om att "elda upp" skräp, men ofta när jag vandrat på sommaren har det varit totalt eldningsförbud. Även om visst skräp kanske hade gått att elda upp så har det inte varit ett alternativ för mig. Sover aldrig i stuga eller permanent vindskydd så jag pratar INTE kamin här utan "lägereld" ute på bar backe. Jag har sett åtskilliga lämningar av brasor som andra gjort så tydligen är det lite si och så med att respektera det strikta och totala eldningsförbudet också.

God kultur borde vara när folk gör rätt fast ingen annan ser. Hur svårt kan det vara egentligen?
Någon fundering?
Någon som träffat på någon syndare på bar gärning? Någon som tror att det går att göra något?
 
Det syns ju en tydlig trend även här på forumet, att många anser sig stå över lagar och förordningar och regler. Det kan gälla

tältning där det inte är tillåtet

landstigning där det inte är tillåtet

eldning där/när det inte är tillåtet

låta hundar springa lösa där det inte är tillåtet etc.

Det finns uppenbarligen inte längre utrymme för att ta hänsyn till andra
 
Nu är jag för färsk för att uttala mig om huruvida det blir värre men visst ligger det skräp lite här och var, och inte bara längs med leder. Var i Börgefjell den gångna veckan och bar hem mer än jag tog med mig ut. Med tanke på att det inte ens finns leder i hela nasjonalparken så spricker ju tyvärr teorin att det bara är de mest bekväma som lämnar skräpet.

Vad man kan göra åt det är klurigt. Det minsta tycker jag vore om man kunde ta fram en lagom varnande tavla och sätta upp på varje infallsport till våra nationalparker och stora vandringsleder. Sätter man dom så att de inte går att missa så kanske man fångar upp en och annan som inte ser allvaret i det hela och "tror det är ok". Varning med böter kanske kan funka.
 
Det syns ju en tydlig trend även här på forumet, att många anser sig stå över lagar och förordningar och regler. Det kan gälla

tältning där det inte är tillåtet

landstigning där det inte är tillåtet

eldning där/när det inte är tillåtet

låta hundar springa lösa där det inte är tillåtet etc.

Det finns uppenbarligen inte längre utrymme för att ta hänsyn till andra

Så kan det vara... men många av oss "tassar" runt utan att störa eller förstöra.. tältar utan några samvetskval i nationalparker.. där någon kört med 4x4 så kan min tältnatt inte störa så mycket..ja men det finns ju lagar... och jag anser att vissa kan stoppa upp dem i lämplig kroppsöppning.. Vi är många som rör oss i naturen utan att behöva lagar som styr vad vi gör. vad det gäller hundar... det är en stor skillnad på hundar och hundar,en vallhund som ägaren har full kontroll på kan kanske inte vara något problem? har en bc som är tamare än vad man kan önska som ägare..100% säker på återkallning så vad är problemet med en hund som är lös om ägarna har koll? ja ja det finns lagar... pust och stön ..
oj någon eldade utan att få tillstånd av myndigheterna.. sunt förnuft och erfarenhet.."Det finns uppenbarligen inte längre utrymme för att ta hänsyn till andra" gnäll och gny.. ha det gott.
 
Jag håller till stor del med Skogshult i att det finns en viss del som handlar om lagar men en annan punkt som handlar om respekt. man kan ha respekt för naturen men samtidigt ibland bryta vissa lagar. Jag tror generellt att en viss del nedskräpning kommer från ett högt tryck på vandringsleden.

Samtidigt tycker jag att nedskräpning och annat är dåligt men jag anser inte nödvändigtvis att lagar måste hållas i alla fall och jag tycker inte att det är något fel om det kommer upp såna punkter från utsidan-medlemmar. Nu tror jag generellt att jag brutit väldigt få lagar (typ lös hund kanske) i sverige. Däremot har jag nästan enbart tältat olagligt i andra länder, men tycker inte att det är något fel i det.

Nu uppmanar jag inte till att göra olagliga saker men jag tycker att vissa lagar känns onödiga (vilket jag även märkt när jag tältar, ingen bryr sig.)

Jag tycker det är riktigt dåligt när det kommer till vissa vandrare eller "utemänniskor" som skräpar ned eller liknande saker rent generellt, kan inte säga om jag anser att det ökat eller inte de senaste 10 åren (är lite för ung.)
 
Ser jag någon medvetet skräpa ner, i stan eller i terrängen, brukar jag glatt ropa: "ursäkta, du tappade något!" Folk i allmänhet brukar då titta sig omkring. Vissa frågar "var då?" Då pekar jag på skräpet och säger "där". De flesta ser generade ut och plockar upp, "alla vet" ju att de gjort fel. Hittills har jag bara varit med om en ung tjej som protesterat mot att plocka upp sitt eget skräp. Det var i en busskur och jag var på dåligt humör redan innan. Men jag bet ihop, gick fram och plockade upp påsen och slängde den i soptunnan - till applåder från de som stod där. Då såg det ut som om hon skämdes iaf.

Allmänna känslan är att det blivit värre och utan att peka allt för stora fingrar mot någon särskild grupp så är det iaf vad jag har sett i stan ffa yngre som skräpar ner, tonåringar och något äldre. Men det finns hopp! Jag tror dessa missade "håll Sverige rent" i skolan men nu finns en ny drive; "skräpa upp". Det körs stenhårt i stan där jag bor och man ser skol- och dagisbarn i färgglada kepsar som plockar skräp. Men än en gång har jag sen hört barn ropa på stan till någon som "tappat något": "kolla mamma, vad han gjorde! Så får man ju faktiskt inte göra!" eller "du, fattar du vad jobbigt det är att plocka upp det där! Jag har plockat klart, du får göra det själv!" Så bit ihop, om några år finns det fler som bryr sig...
 
Trist utveckling i dagens samhälle, Egoismen har tagit över folks beteende.

Om JAG slänger något på gatan skall väl alla andra skita i, men om jag ser någon annan som slänger något så blir jag förbannad...

Detta gäller ju tyvärr mer än bara skräp.

Många säger att det inte går att göra något år detta beteende, men jag tänker inte ge upp, jag påpekar gärna "dumhet" för den som själv inte begriper det, oavsett om det är ute i naturen, på stan eller var det nu kan vara.

Så om vi alla tar upp den knutna näven ur fickan och istället vågar ifrågasätta eller be vederbörande om att att göra rätt så kommer vi att få ett bättre samhälle och precis som Karolina skrev så VET den som gjort detta att det är fel, men vet också idag att det nästan är utom risk att slänga skräpet där man står eftersom ingen i alla fall gör något åt det...
 
Så kan det vara... men många av oss "tassar" runt utan att störa eller förstöra.. tältar utan några samvetskval i nationalparker.. där någon kört med 4x4 så kan min tältnatt inte störa så mycket..ja men det finns ju lagar... och jag anser att vissa kan stoppa upp dem i lämplig kroppsöppning.. Vi är många som rör oss i naturen utan att behöva lagar som styr vad vi gör. vad det gäller hundar... det är en stor skillnad på hundar och hundar,en vallhund som ägaren har full kontroll på kan kanske inte vara något problem? har en bc som är tamare än vad man kan önska som ägare..100% säker på återkallning så vad är problemet med en hund som är lös om ägarna har koll? ja ja det finns lagar... pust och stön ..
oj någon eldade utan att få tillstånd av myndigheterna.. sunt förnuft och erfarenhet.."Det finns uppenbarligen inte längre utrymme för att ta hänsyn till andra" gnäll och gny.. ha det gott.

Vad gäller hundar är ju faktiskt en av de viktigaste aspekterna att en hel del folk är livrädda för hundrar. Andra människor har ju ingen som helst chans att via en snabb titt se att just din hund är snäll och lydig. Själv har jag inga problem med hundar, men känner folk som blir så rädda att de nästan blir okontaktbara så snart de ser en lös hund, oavsett om det är en liten knähund i råttstorlek eller något mer rejält. Att då hävda att det inte är ett problem för man har pli på vovven är verkligen ett exempel på bristande hänsyn och allmänt självcentrerat beteende.

Helt bortsett då från risken att någon rädd hundhatare får för sig att kasta sten eller slå med grenar på glada hunden som bara vill fram och hälsa lite. Detta beteende uppmanas bland annat till i en av Calazos vandringsböcker, vilket fått mig att bojkotta deras publikationer. Har även sett det hända med förlängda familjens hundar, så själv blivit mer benägen att koppla för att skydda hundarna från idiotiska människor.
 
Vi människor har ett litet tankesätt som enklast kan beskrivas så här: "Men inte kan ett litet godispapper göra någon skillnad?! eller "En läskburk märker väl ingen!"

Men om ca 500,000 människor tänker lika så blir det i slutändan ett enda stort sopberg....
 
"Att då hävda att det inte är ett problem för man har pli på vovven är verkligen ett exempel på bristande hänsyn och allmänt självcentrerat beteende. " Tack för den!!! Nu är det så att vi kanske pratar om olika ställen att ha hunden lös på.. Jag kan inte se något problem i att en hund är lös på högfjället där mängden andra vandrare är obefintlig, självklart är min hund i koppel där det finns risk för att han skulle kunna skrämma någon. Själv har jag alltid kniv och fjäderbatong med mig när det är dags för hemmavandring med hunden... ägare till lösa kamphundar brukar se så roliga ut när man talar om vad som kan komma att hända med deras "älsklingar" men så är jag ju både hänsynslös och självcentrerad.
 
Tack för den!!! Nu är det så att vi kanske pratar om olika ställen att ha hunden lös på.. Jag kan inte se något problem i att en hund är lös på högfjället där mängden andra vandrare är obefintlig, självklart är min hund i koppel där det finns risk för att han skulle kunna skrämma någon.

Håller helt klart med om att en lös hund där den inte stör någon knappast är ett problem. Överhuvudtaget kan det ju inte spela någon större roll om ingen någonsin kommer märka att någon brutit mot en regel, oavsett om den har med koppling av hund eller val av tältplats att göra.

Har nog mest blivit påverkad av att bo i större stad och då mest vistas i områden nära denna. Många som övernattar i Naturreservat och tycker att det inte påverkar, men när man ser hur snabbt det slits trots att varje enkild kanske gör ett bra jobb i att minimera påverkan så verkar diverse fåniga regler snabbt vettigare och vettigare.

Situationen blir ju helt annorlunda så snart man kommer ifrån områden som trafikeras så frekvent.

Sedan är det väl utanför trådens ämne, så jag låter blir att skriva mer om icke skräprelaterade frågor här.

Kan hålla med trådskaparen om att det är en hel del skräp ute i naturen och jag upplever att det blivit klart mer nu än för 20 år sedan. Vet inte hur mycket som beror på mer skräp per besökare eller en ökning av antal personer i skog och mark.

Är dock benägen att tro att fler personer fick mer sådant med sig från uppväxten tidigare, oavsett om det var via föräldrar, scouter, skogsmulle eller helt enkelt en lite lantligare tillvaro. Numer är det nog lite fler rena stadspersoner som i senare tonåren får för sig att sticka ut på äventyr utan tidigare anknytning till naturen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.