Skoterförbudsförslag i Abisko nationalpark!

Nu var det dags igen!
Det "demokratiska" naturvårdsverket har återigen "beslutat" över våra norrländska huvuden om nya inskränkningar i skotertrafiken. Denna gång vill man spärra av stora områden av fjällvärlden för skoterfolket genom att ta bort skoterlederna inom Abisko nationalpark.
Det som retar mig mest är att förslaget troligtvis går igenom, fastän de flesta som bor häruppe är emot förslaget.
Själv tycker jag att det är både fördelar och nackdelar, mest nackdelar.
Det som grämer är att det blir ett nytt "Kebscenario",
Stockholmarna kör över lokalbefolkningen.

http://www.nsd.se/index.php?paper=nsd&artikel=27655
http://www.nsd.se/index.php?paper=nsd&artikel=27582

Pack
 
Vandringsturism skadar naturen mer

Bengt Ek (skoterföreträdare) säger så här:
"Skotertrafiken är inte heller den största miljöboven,
Vandringsturismen skadar så mycket att man har varit tvungen att lägga om leder. Det har jag själv sett när jag vandrat i somras"

Något som vet vad han pratar om?

/Jonas U
 
Skoterförbud för turister?

Vad jag ofta irriterar mig på i fjällvärden är all denna nöjesåkning på skoter. Jag tror att det främst är folk från södra Sverige på semester i fjällen som hyr en skoter och åker iväg.
Ett förbud mot sådan skotertrafik tror jag skulle behövas och kanske en begränsning av skotertrafiken rent allmänt.
Men de som bor i fjällen ska ha rätt att ta sig fram på skoter.


Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com
 
Trist med Sörlänningar mot Norrlänningar

Som sörlänning som uppskattar fjällvärlden är jag i högsta grad för förbudet. För mig är det lika självklart som att nya bilvägar/terrängmotorcyklar etc inte skall finnas i nationalparkerna söderut.

Det handlar helt enkelt om att det skall finnas områden som påverkas så lite som möjligt av moderna påfund. Och de områdena bör vara de som är mest natursköna och fridfulla.

Vill man köra skoter kan man välja alla de andra områdena. Men vill man åka turskidor så ostört som möjligt är det inte möjligt om skotrar är tillåtna överallt.
 
Förbud behövs!

Jag tycker också att det är självklart att all motortrafik skall förbjudas i alla nationalparker, oavsett var de ligger. Idén med nationalparker kommer ju inte från Stockholm, utan är från början en amerikansk tanke som fått en enorm spridning över hela världen. Nationalparksbegreppet är välkänt för nästan alla turister, och utgör en sorts internationell "garantistämpel"för att ett område håller en viss kvalitet. Nationalparker skall enligt internationella kriterier utgöras av "större, sammanhängande, i huvudsak opåverkade områden", och motortrafik utanför eventuella vägar (vilka oftast är mycket få) är förbjuden i de flesta av världens parker.

Tydliga paralleller kan dras till den biologiska mångfalden i skogen, vilket är mitt arbetsområde. De områden där vi idag har den högsta biodiversiteten är de som varit föremål för förbud av olika slag. Det tydligaste exemplet är kanske Bialowieza nationalpark i Polen, som under århundraden har varit jaktmark för kejsare, tsarer, kommunister och andra diktatorer som haft makten över området. Lokalbefolkningen har varit helt utestängd ur denna skog m h a förbud, vakter och stängsel. Detta är nu ett fullständigt unikt område med massor av olika arter som är helt utrotade i större delen av Europa.

Liknande, om än mindre extrema, kontraster kan ses i Sverige. I de områden där lokalbefolkningen fått härja fritt genom historiens gång har mycket av naturvärdena gått förlorade p g a intensivt utnyttjande. Nu när vi inser vad vi håller på att förlora måste vi sätta in stora och kostsamma resurser för att försöka bevara mångfalden.

Peter
 
Varför skall lokalbefolkningen ha tolkningsföreträde

Vad som irriterar mig är när man säger att de i Stockholm bestämmer över huvudet på lokalbefolkningen. Vi bor i ett demokratiskt land där riksdagen är vald av HELA svenska folket.

Skall vi ha ett land där varje landsända bestämmenr över sig själv så skall ju det även gälla Stockholm då.

Så släpp skotrarna fria, men då skall vi ha inflyttningsförbud i Stockholm (ont om bostäder redan som det är). Vi inför också förbud att köra bil igenom Stockholm. Skall man från Sundsvall till Norrköping får man ta en annan väg.

Men är det verkligen krig mellan landsändar vi vill ha?

Skoterproblematiken uppkommer ju bland anat därför att det buskörts så länge i svenska fjällvärlden. Om de som bodde, samt de som hyr ut skotrar, hade skött sig bättre under de senaste 10 åren skulle ju aldrig kravet på skoterförbud uppkommit.

mvh Christian
 
Förbud behövs

Ja det är bara att hålla med, visst behövs förbud på utsatta områden.
Frågan blir förstås om det bara är fjällvärlden som är känslig eller om det också kan gälla den svenska kusten ? Hur är miljön i t ex Stockholms skärgård ?
Visst borde väl Stockholmarna orka med att simma, paddla, ro eller segla ut till sitt smultronställe...
Om de få individer som bor fjällnära skall frakta sig själva och barn på skidor till sitt favoritställe så borde väl storstadsborna kunna föregå med gott exempel, eller ???

En första åtgärd vore definitivt att endast tillåta svenskregistrerade snöskotrar i Sverige. I Kirunafjällen står norrmännen för en stor del av skotertrafiken, det minsta vi kan begära är väl att de kör svenskregistrerade fordon ?

Som skidåkare måste jag nog också tillägga att skoterspår kan vara rätt användbara ...
 
Du ger mig bra idéer

Visst vore det en bra idé att avlysa bitar av Stockholms skärgård från motorbåtar!

Vid fågelskyddsområden är det i och för sig redan TOTAL-förbud (även segelbåtar/kajaker) under halva året. Och på de öar som är naturskyddsområdena kan jag inte påstå att jag märkte av några motorfordon heller när jag passerade i somras. Så nog har även 08:eek:rna restriktioner!

Alla delar är dock inte skyddade. En orsak är att det redan finns massor med stugor sedan länge, vilket inte är fallet med Abisko nationalpark. Problemet med Abisko är väl snararast att området är så stort att det tar mycket tid att nå till de inre delarna. Så det finns ett problem.
 
Förbud behövs i alla reservat

Som jag skrev i mitt tidigre inlägg: Förbud mot motortrafik bör självklart gälla i ALLA nationalparker, även de som ligger i skärgården. Det är SKANDAL att man får köra motorbåt utan några som helst restriktioner i våra kustnationalparker.

För egen del tycker jag också att alla naturreservat bör vara fria från motortrafik. Tänk ett motorbåtsfritt Stora Nassa eller Misterhults naturreservat!

Visst blir det svårare att ta sig ut i en stor nationalpark utan motorfordon, men det är väl det som är vitsen? Det är trots allt en ganska liten del av vårt land som är avsatt som någon form av reservat. Jag kan inte förstå hur det kan finnas så många motorivrare i närheten av våra nationalparker.

Peter
 
Ett tips

För er alla som får "hudutslag" av att höra, eller ännu värre, se en snöskoter, så finns det enbart i Norrbottens Län ett antal nationalparker med totalförbud mot terränggående fordon bla. Sarek, Padjelanta, Stora Sjöfallet mm. som tillsammans har en yta över 5000 kvadratkm. Dessutom tillkommer en stor mängd andra områden med skoterförbud. Där borde alla som vill uppleva tystnad, få sitt lystmäte.
Det är väl knappast någon som har besökt de större vandringslederna i fjällen och inte sett de "diken" som uppstår. Däremot så syns det mycket sällan några skador på markvegetationen efter skoterleder som enbart används vintertid.
Sedan är jag oxå nyfiken på de påstådda naturvänner som kanske åker 300-400 mil tor. med bil eller flyg (i bästa fall tåg) för att åka skidor några dagar i fjällen, hur resonerar man?
Till sist, vi behöver inte skapa ett nytt "Nordirland" det finns plats för alla intressegrupper
/Runar B
 
Svar

Iallafall jag och min umgängeskrets utnyttjar skotern som ett rent transportmedel (vilket jag vet många mer gör). Vi använder den bara för att ta oss från punkt A till punkt B (vid tillfällen för jakt och fiske). Man vill heller inte sitta alltför länge på skotern, framförallt p.g.a två orsaker. 1: Det är inte särskilt roligt att sitta och skumpa fram ett par mil, man använder den som ett rent transportmedel. 2: Då skotern drar 2-3 liter vid bra förhållanden stiger turens kostnad rätt så fort med dagens bensinpriser och då känner man inte för att köra i onödan.

Det stora felet som jag anser naturvårdsverket gör är att man inte åtgärdar det största felet först, som andra har påpekat, nämligen norrmänen. Huvuddelen av de som kör skoter uppe i Abisko samt nordligare nejder utgörs av dessa. Ofta har det varit kritik mot bus- skoterkörning i fjällen (framförallt Riksgränsen) i dagstidningarna. Huvuddelen är norrmän men svenskarna är inte heller så mycket bättre, det är ju bara det att vi är i klar minoritet.
Sen är det oftast åldersgruppen upp till 30 som står för det mesta buset. En åtgärd som jag vet dom har omkring Leinavatnet i Norge (norr om Torneträsk) är att man måste vara minst 28 år för att få ta sig fram till dessa områden (vet ej om detta gäller mer platser). Skulle kanske inte vara en så dum idé att tillämpa i Sverige på vissa utsatta områden.

Till Christer Bratt kan jag säga att "alla de andra områdena" numera inte är så många. Om du går in på länsstyrelsens hemsida i Norrbotten (www.bd.lst.se)
kan man se dessa områden, dessutom tillkommer fler förbud då samerna avlyser fler områden på våren p.g.a bl.a renarnas kalvningar.

Ett stort problem är att om förslaget går igenom kommer en stor del av skoterförarna förflytta sig till riksgränsenområdet, med klagomål som påföljder vilket till slut resulterar i att även det området kommer att stängas av.

Christer Almgren säger att "är det verkligen krig mellan landsändarna vi vill ha". Klart att vi inte vill ha det. Men som det är nu har vi redan det, iallafall med olika myndigheter. För tillfället är stämningen häruppe är inte på topp gentemot naturvårdsverket .
Gruvisarnas klagan under jord får husets grundar att skaka som om dom hade sprängningar i gruvan dygnet runt.

Pack
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.