Skoterförbudsförslag i Abisko nationalpark!

Utmärkt hemsida ang skoterförbud

Visst är det buskörningen som är värst och jag har sannerligen ingen aning om det är norrmännen som är de värsta syndarna. Men jag tror inte att vi kan införa skoterförbud endast för norrmän generellt. Men är det så att norrmännen har 28-års gräns på sin sida, så måste vi självklart ha en liknande gräns för att inte importera busfröna!

Tack för tipset om hemsidan. Den var föredömligt gjord, så att man kunde klicka upp varje område för sig. Om jag förstår saken rätt kan man säga att det finns LEDER genom i stort sett alla områden utom Sarek och Padjelanta. Däremot är det fria åkandet starkt begränsat i fjälltrakterna om man inkluderar renbetesområdena (viss tid, men den kanske bästa tiden).

För min del tycker jag liknelsen med bilvägarna söderut är rätt träffande. Man kan ta sig de långa sträckorna med skoter, men man får räkna med ett flertal kilometer med skidor om man vill nå vissa specifika ställen. Det är väl ändå ganska vettigt?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.