Flygförbud i fjällen.

Re: Re: Åter till koptrarna......efter detta

Rogen; sa:
Ska man vara medlem i samebyn måste man ha renskötsel som yrke. Att frakta turister med flygplan och ta betalt går inte. Rätta mig gärna om jag har fel.

Javisst. Bara för att man har renskötsel som huvudsyssla så innebär det inte att man inte kan ha en bissysla. Det gäller alla yrkeskategorier. DOCK för att vara medlem i en sameby (som ju är en ekonomisk förening för renskötande samer) bör man ju ha det som huvudsyssla.

Exempel på folk som gör annat än sköter samer hittar du i Padjelanta där man startat aktiebolag(?) och sköter en vandringsled också.

mvh Christian
 
Läsarfråga...

Kom in sent i diskussionen, men nog tar ni i lite...

Inte är det så jävla mycket flyg eller personer i fjällen...

Var på påskhelgen på Akka och åkte telis och såg två personer till samt såg några skidspår till. Och då ligger nationalparken så att du får åka skoter över sjön ända fram till nationalparksgränsen.

Vissa områden är naturligtvist hårt belastade tex Keb, men hur mycket flygs det till andra ställen. Det kan inte vara speciellt mycke "nöjesflyg".

Nog finns det heliflyg på vintern men jag har i ett antal år varit uppe i Vassijaure området och gått på topptur i april-maj och det är klart några helikoptrar har man sett men inte är det så att de stör (fast den dagen de kommer åkande i en helikopter när jag har gått 5h för att komma upp då jävlar;-).

Skotrar finns det ju gått om på torne träsk, men väldigt få åker upp i fjälldalarna. Så är det ett stort problem om man håller sig borta från Keb och några andra knutpunkter...

Norr om torne Träsk är det ganska ödsligt och inte direkt trångt bland tälten...

Så hur ofta har nu upplevt helikoptrar som ett stort problem (flera turer per dag)?
Var och när?

Vi bortser keb där det är lite mycket...
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Läsarfråga...

fafner; sa:
Kom in sent i diskussionen, men nog tar ni i lite...

Inte är det så jävla mycket flyg eller personer i fjällen...

Bra rutet Peter!

Håller helt med, inte ens under den intensivaste säsongen har jag upplevt det ena eller det andra som ett problem.

/mats
 
Re: Re: Läsarfråga...

tafone; sa:
Håller helt med, inte ens under den intensivaste säsongen har jag upplevt det ena eller det andra som ett problem.

/mats

Jag måste säga att jag håller med. Om man ser till hur mycket trafik det är så är det Kebnekajse som irriterat mig, men det är ju snabbt övergående då man vandrar vidare. Sarek och Padjelanta har inte stört mig, utnyttjar dem själv för start eller slut av vandringar.

Sen är ju principdiskussionen en helt annan sak (för att inte tala om skotrar på vintern).

mvh Christian
 
Flygverksamheten är ute på remiss. Sametinget tycker att det ska vara ordning och reda och ett bra system för kontroll över flygverksamheten.
Naturligtvis föreslår de att Luftfartsverket, Naturvårdsverket och länsstyrelserna måste samråda med Sametinget innan beslut om restriktionsområden upprättas.
NSD Sametinget
//RJ
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips