Skosmörja

Vilken skokräm, skofett, vax är bäst? Vad använder ni för att skydda era läderkängor från att ta in vatten?

Jag har testat allt från Skråmträsk lädersmorning, vid Lundhags, fibertec vax och snowseal till Obenauf's heavy duty leather protection. Men kan inte säga att jag märker nån större skillnad?

Vad använder ni och vad tycker ni är bäst? Jag har ett par icke-tex kängor som jag önskar höll sig vattentäta lite längre.
 
Jobbade tidigare med skoförsäljning. Då rekommenderade vi alltid minkolja till kunder som ville ha vattentäta läderskor men jag tycker Lundhags smörja med tjära funkar bättre. Burken har dock räckt länge så inte så mycket annat att jämföra med de senaste fem åren.
Vet inte vad du menar med "vattentäta lite längre". Men blev förvånad attLundhags gegg gjorde att jag kunde stå med kängorna under vatten och dra upp båten utan att det läckte in. Var väl i och ur lite till och från under ca en kvart. Som ett vad över en jokk typ.
Vissa är ju oroliga för att smörjningen ska göra skinnet för mjukt och därmed ge mindre stöd. Har inte märkt nån större skillnad men då har jag ju en känga med flera lager (jaure).
 
Glöm det förresten. Hittade 100 trådar om skosmörjning. Det blir bara ett enda långt vax - fett krig.
Ja strunt i skosmörja och stoppa fötterna i plastpåsar istället. Det är ju så vi gör när vi plurrat med långfärdsskridskorna.
Jag har dock förfinat/krånglat till det lite genom istället ha sealskinz-strumpor med mig.
 
Det viktigaste är inte vad man anv utan ATT man smörjer in även på tur när de är någurlunda torra för att det ej ska bli tunga och blöta hela turen.
Går ju anv olivolja eller smör om du har med detta till matlagning och glömt skosmörjan.
 
Vet inte vad du menar med "vattentäta lite längre". Men blev förvånad attLundhags gegg gjorde att jag kunde stå med kängorna under vatten och dra upp båten utan att det läckte in. Var väl i och ur lite till och från under ca en kvart. Som ett vad över en jokk typ.

Är det nåt ”Tex-membran” i dina Jaure-kängor?
Skor med membran är väl vattentäta ändå?
Men det är ju gött att slippa membran om man har svettiga fötter😀
 
>Magnus. Nja, dom är inte vattentäta i sig själva. Tex är det ju sömmar mm som kan ta in vatten utan smörj. Men det är ju tre lager som vätan ska ta sig igenom jämfört med ett. Å andra sidan, om de väl blir våta tar det rimligtvis längre tid att få de torra jämfört med bara ett tunnare lager i läder. Men inte lika illa som en isolerad texmex-känga så klart.

Googlade lite åt dig också.
Från Jaures produktsida:
"3-lagerskängor skalkängor är mer tekniska än enlagerskängor.
Skaftet består av två lager läder och ett mellanlager av Ariaprene."

Från Lundhags support:
Vad är Ariaprene? (svar på engelska)
Ariaprene is a high performance synthetic rubber material. It is light, elastic, and closed-celled, meaning that our products gather less water and dry quicker. Ariaprene is also used for its insulating and shock absorbing properties, and it is free from harmful chemicals.
 
Att smörja läderkängor är inte bara för vattentäthet utan också för vård av lädret som annars torkar och spricker.
Det gäller oavsett om det finns membran eller inte.

Skalkängor som Lundhags eller Jörn behöver "sömtätas" för att hålla vatten ute, cellgummit är vattentätt.

Har på sistone använt Fat Bear, verkar funka bra.

//P
 
Jobbade tidigare med skoförsäljning. Då rekommenderade vi alltid minkolja till kunder som ville ha vattentäta läderskor men jag tycker Lundhags smörja med tjära funkar bättre. Burken har dock räckt länge så inte så mycket annat att jämföra med de senaste fem åren.
Vet inte vad du menar med "vattentäta lite längre". Men blev förvånad attLundhags gegg gjorde att jag kunde stå med kängorna under vatten och dra upp båten utan att det läckte in. Var väl i och ur lite till och från under ca en kvart. Som ett vad över en jokk typ.
Vissa är ju oroliga för att smörjningen ska göra skinnet för mjukt och därmed ge mindre stöd. Har inte märkt nån större skillnad men då har jag ju en känga med flera lager (jaure).
Med lite längre menar jag att jag kan klafsa i en surmyr mer än en halvtimme innan jag blir blöt om fötterna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.