Skorna slut efter 12 mil

Intressant tycker jag också är att fortfarande ingen i tråden påpekat på att teknologin inte används som det är tänkt. Vibramsulor är knappast designade för den här modetrenden med framfotalöpning.

Kom också att tänka på denna tråden: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=572560&postcount=40 där det insinueras att det är helt normalt att denna nya typen av foppa-tofflor slits ut rätt fort.


Tillägg: oh, inlägg nummer 1200 ser jag :)
 
Vad är framfotalöpning? En modernitet har jag förstått, men hur gör man?

(Jag går som de flesta moderna människor upprätt på två ben. I ett fyrfotaperspektiv är det dock bakbenen jag går och springer med. Jag är numera dock inte så modern, och kan ha fått detta med löpningen om bakfoten.)
 
Med framfoten

menas i såna här sammanhang fotens främre del dvs mellanfotsben och tår i motsats till hälben med flera i och under fotleden.

Det finns flera mekaniska fördelar med att mestadels ha enbart framfoten som bärande del mot underlaget vid löpning t ex att den naturliga dämpningen i fotvalv och framvalv utnyttjas.

Thure
 
Inttressannt, vi har en trådstartare som inte ens klagat på butiken verkar det som
Vi har sen ytterligare en skribent som klagade och fick rätt
Ändå ska det hotas med media och ting. Är det så djupt rotat hops utsidanskribenten???

Varför denna överreaktion på våra uttömmande förslag på lösningar? Har den ovan citerade "Utsidanskribenten" måhända kopplingar till företaget i fråga? ;-)
 
Äh, det var väl inte trådskaparen som drog igång den aggro stämningen, utan några av oss kommentatorer (troligen pga egna bittra erfarenheter sen tidigare!).

Borde inte bli nåt problem att få reklamera skon, nötningen var ju inte direkt "subtil".. Skriv hur det går!

Kan annars tipsa om att mina olika framfotaskor från Inov-8 har funkat väldigt fint, mil efter mil efter mil. Kan verkligen inte klaga varken på funktion eller kvalitet (man blir lite betänksam först, eftersom de är så tunna).
 
Varför denna överreaktion på våra uttömmande förslag på lösningar? Har den ovan citerade "Utsidanskribenten" måhända kopplingar till företaget i fråga? ;-)

Hello Partik. Jag har inga kopplingar iallafall, om det var det du försökte insinuera.

Men utsidan idag är allltid blixsnabb med att måla i svart. Trådskaparen kom med en fråga, och det tar inte många inlägg innan de vana skriv´benterna här hotar med ting och press. Man kan ju undra varför. Trådskaparen bör ju börja med att klaga hos butiken, något som inte verkar ha gjorts,.
Sen om trådskaparen inte får gehör där (och just nu vet vi inte mycket då det blev tyst) så kan man ju gå vidare.

Men utsidan sin vana trogen ser allt i svart och vitt tyvärr.
 
Vad är framfotalöpning? En modernitet har jag förstått, men hur gör man?

(Jag går som de flesta moderna människor upprätt på två ben. I ett fyrfotaperspektiv är det dock bakbenen jag går och springer med. Jag är numera dock inte så modern, och kan ha fått detta med löpningen om bakfoten.)

Att springa på den främre delen av foten är naturligt om man ska springa fort. En god löpare kan springa både på framfoten och med rullande hälisättning, det är helt enkelt fråga om löpskolning.

Sen finns det en växande grupp som kallar sig för framfotalöpare och köper speciella skor med tår. Ofta (men inte alltid) tror de att alla andra som inte har deras utrustning "måste" springa med hälisättning. Kanske blandar ihop löpteknik med utrustning litegrann...

//J
 
Det går förstås utmärkt att springa på framfötterna även utan tå-skor (antar att du avser Vibram Fivefingers?) Termen är egentligen lite felaktig, det handlar om vilken del av foten som först träffar marken, dvs fotisättningen. Ofta sätter en framfotslöpare/framfotslandare i även de bakre delarna av foten någon gång under stegcykeln, men på korta distanser och för vissa löpare passar det bättre att stanna på tå hela tiden. Det blir däremot väldigt svårt att landa på fram-/mellanfoten om man har en tjock häluppbyggnad, som många moderna löpskor har, och framfotslöpare kör därför generellt med tunnare och "plattare" (dvs mindre kilformade sett från sidan, med en mindre hög häluppbyggnad) skor.

Själv har jag inte köpt framfotstrenden rakt av (mest för att det är så j*la bökigt att lära sig springa på nytt, efter massor massor massor med mil på mitt "vanliga" sätt. Men det har varit roligt att prova, och har gett mig en helt ny känsla för underlaget när jag springer (kom in i det tidigt via terränglöpningen, där man gärna har tunnare skor som gör att man kommer närmare marken och på så vis minskar risken att trampa snett). Har de senaste 5-6 åren dragit på mig rätt mycket traditionella löparskador (benhinneinflammation, stressfraktur och nåt slags subpatellär smärta hö sida), och ifall ett annat löpsteg (framfot eller inte) kan hjälpa mig så är jag beredd att testa, hellre än att ge upp löpningen.
 
Löpteknik?

tycker helt klart att TS ska vända sig till butiken och fråga hur de ser på saken.

En tanke som slog mig är om slitaget kan indikera en felaktig löpteknik?
Med reservation för att jag är en nybörjare som precis börjat skola om mig till till framfotalöpning efter att ha dragit på mig fotskador när jag återupptäckte "vanlig" löpning.

Vad jag har läst mig till skall fotisättningen ske under kroppen - inte framför. Kan det vara så att du sätter i framfoten i en framåtrörelse som i sin tur sliter på det mjuka gummit?

Sök på Chi-running och POSE. Exempelvis: http://www.youtube.be/watch?v=rkUqkdPQHis&feature=fvwrel
 
tycker helt klart att TS ska vända sig till butiken och fråga hur de ser på saken.

En tanke som slog mig är om slitaget kan indikera en felaktig löpteknik?

Omöjligt är det nog inte, men jag har tittat på många löpar- och andra skor genom åren, och även om de nöts med tiden så brukar det ta läääänge innan det går hål i yttersulan. Det händer dock oftast med billiga promenadskor, så jag tror snarast att det indikerar uselt (billigt) gummi. Eller måndagsexemplar.
 
(klipp) Det blir däremot väldigt svårt att landa på fram-/mellanfoten om man har en tjock häluppbyggnad, som många moderna löpskor har, och framfotslöpare kör därför generellt med tunnare och "plattare" (dvs mindre kilformade sett från sidan, med en mindre hög häluppbyggnad) skor. (klipp).

Ja, det är väl där jag är lite frågande...min uppfattning är att det går utmärkt att springa med isättning av främre foten med konventionella skor. Själv har jag aldrig varit någon löparfantom, har kompisar som fyller den nischen...och de har ett bra löpsteg vilket är synonymt med isättning av främre foten för de flesta.

Tävlar gör de självklart på tunna tävlingsskor, vissa distanser med spikskor som helt saknar häl. Därémot tränar de på tjocka skor för att minimera skaderisk och även för att spara röda blodkroppar (som smaschas mer vid löpning i tunna sulor). Och de byter ingalunda teknik när de byter skor.

//J
 
Omöjligt är det nog inte, men jag har tittat på många löpar- och andra skor genom åren, och även om de nöts med tiden så brukar det ta läääänge innan det går hål i yttersulan. Det händer dock oftast med billiga promenadskor, så jag tror snarast att det indikerar uselt (billigt) gummi. Eller måndagsexemplar.

Håller helt med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.