Skogsharen offer för klimatförändringarna – rödlistas

Klimatförändringarna gör att ett av våra allra vanligaste djur klassas som rödlistad, nämligen skogsharen. "Det är bekymmersamt", säger Lena Bondestad, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen.

NORRBOTTEN 10 SEPTEMBER 2020 15:04
Djurbestånden i världen fortsätter minska, visar Världsnaturfondens senaste rapport ”Living Planet 2020” som publicerades under torsdagen.

De viktigaste orsakerna är framför allt intensivt jordbruk och skogsbruk som breder ut sig över allt större naturområden så att djurens livsområden försvinner.

Det är inte ett problem i Norrbotten, men här finns ett annat djur som från i år är rödlistad och nära hotad: skogsharen.

– Det är bekymmersamt. Det beror dels på klimatförändringen eftersom det är mycket mindre tid med snötäcken. Hararna blir ju vita på vintern och syns därmed lättare och faller offer för predatorer, säger Lena Bondestad, naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen Norrbotten.

Skogsharen är inhemsk, men i Sverige finns också fältharen – dock ännu inte i Norrbotten – som är en invasiv art.

– Den blev inplanterad en gång i tiden. Den korsar sig med skogsharen och tränger ut den. Samtidigt är fältharen ett uppskattat vilt av jägarna så det är svårt att veta hur man ska hantera det, säger Lena Bondestad.

Att skogsharen nu är rödlistad och minskat med omkring 15 procent under de senaste tio åren, kan komma som en överraskning för många.

– Det svåra med de här arterna som är så vanliga är att det går så lång tid innan man märker att de minskat. Det märker man i första hand på inventeringen, säger Lena Bondestad.

Källa: Norrbottens-Kurirens webbupplaga.
 
Klimatförändringarna gör att ett av våra allra vanligaste djur klassas som rödlistad, nämligen skogsharen. "Det är bekymmersamt", säger Lena Bondestad, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen.

NORRBOTTEN 10 SEPTEMBER 2020 15:04
Djurbestånden i världen fortsätter minska, visar Världsnaturfondens senaste rapport ”Living Planet 2020” som publicerades under torsdagen.

De viktigaste orsakerna är framför allt intensivt jordbruk och skogsbruk som breder ut sig över allt större naturområden så att djurens livsområden försvinner.

Det är inte ett problem i Norrbotten, men här finns ett annat djur som från i år är rödlistad och nära hotad: skogsharen.

– Det är bekymmersamt. Det beror dels på klimatförändringen eftersom det är mycket mindre tid med snötäcken. Hararna blir ju vita på vintern och syns därmed lättare och faller offer för predatorer, säger Lena Bondestad, naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen Norrbotten.

Skogsharen är inhemsk, men i Sverige finns också fältharen – dock ännu inte i Norrbotten – som är en invasiv art.

– Den blev inplanterad en gång i tiden. Den korsar sig med skogsharen och tränger ut den. Samtidigt är fältharen ett uppskattat vilt av jägarna så det är svårt att veta hur man ska hantera det, säger Lena Bondestad.

Att skogsharen nu är rödlistad och minskat med omkring 15 procent under de senaste tio åren, kan komma som en överraskning för många.

– Det svåra med de här arterna som är så vanliga är att det går så lång tid innan man märker att de minskat. Det märker man i första hand på inventeringen, säger Lena Bondestad.

Källa: Norrbottens-Kurirens webbupplaga.
Minskad bestånd?.....ta det med rödluvan och vargen.....ser då ingen minskning men en klar ökning i år.
 

avslutad210712

Gäst
Såg en hare idag som skuttade undan för en älghund (ser inte skillnad på jämtarna och gråhundarna). Känns lite som att haren vann för sen kom hunden fram till oss och var både blöt och trött.

Så egentligen är min fundering - simmar harar????

Många döda harar på vägarna gör det lite svårt att tro att hararna skulle vara rödlistade.
 

avslutad210712

Gäst
Dessutom varningar för att det är mycket harpest vilket definitivt inte tyder på att haren skulle behöva vara rödlistad....
 
Minskad bestånd?.....ta det med rödluvan och vargen.....ser då ingen minskning men en klar ökning i år.

Jag får inte heller ihop det, med tanke på vad jag skrev i våras-senvåren när vi hade 11 harobs i trädgården.
Harbeståndet måste ha repat sig bra med tanke att vi har haft harpest flera gånger under 2000-talet.
 
Såg en hare idag som skuttade undan för en älghund (ser inte skillnad på jämtarna och gråhundarna). Känns lite som att haren vann för sen kom hunden fram till oss och var både blöt och trött.

Så egentligen är min fundering - simmar harar????

Många döda harar på vägarna gör det lite svårt att tro att hararna skulle vara rödlistade.

Jag har sett flera harar springa igenom trädgården, efter golfbanan bakom huset, m. fl. ställen men jag får inte ihop det att det skulle vara en minskning av jösse. Snarare en ökning.

Jag har bara sett 2 döda harar efter vägarna runt Kalix.
 
Så bra! Artdatabanken kan sparka expertkommittén bestående av 8 disputerade forskare varav flera professorer inom viltbiologi, ekologi mm och i stället ringa tre norrbottniska experter och fråga hur det egentligen är nästa gång rödlistan ska revideras. Fint!
 

avslutad210712

Gäst
Är det inte fint att vi vanliga får komma till tals?

Eller måste det alltid vara experterna om vet bäst...

Harpest = ALLTID beroende på en för stor stam av harar men de är ju rödlistade......

Kan såklart bero på¨andra orsaker.. Pandemier bland människor beror aldrig på för att vi är för många människor utan för att..tja vad vet jag.
 
Har aldrig under mitt 50-åriga liv i Norrbotten sett så mycket hare som de senaste åren, speciellt i år. Inte bara jag som anser det, utan det talas mycket om de stora harpopulationerna bland folk ute i verkligheten, naturmänniskor och jägare bla. Kanske borde experterna lämna sina laboratorier och komma ut i verkligheten ibland?
Då kanske dom även hade noterat att den gångna vintern hade ett snötäcke som var rekordlågt i tid, iaf i den norra delen av Norrbotten!
 
Senast ändrad:
Är det inte fint att vi vanliga får komma till tals?

Eller måste det alltid vara experterna om vet bäst...

Harpest = ALLTID beroende på en för stor stam av harar men de är ju rödlistade......

Kan såklart bero på¨andra orsaker.. Pandemier bland människor beror aldrig på för att vi är för många människor utan för att..tja vad vet jag.

Med all respekt så tror jag faktiskt att 8 kvalificerade forskare inom området i detta fall är bättre skickade att bedöma skogsharens populationsutveckling i Sverige över tid än tre hobbytyckare som redovisar anekdoter. Jag är bara så hjärtinnerligt trött på det jag uppfattar som ett ökande kunskapsförakt inom många sektorer i samhället.

Men visst... ta för all del kontakt med Artdatabanken och be att få ingå i expertkommittén inför nästa revision av rödlistan. Eller ta kontakt med de nuvarande medlemmarna i kommittén och be om att få ta del av det underlag de använt.

Som en ren service hjälper jag dig med några e-postadresser:

henrik.thurfjell@slu.se
claes.andren@artbevarande.se
henrik.andren@slu.se
lotta.berg@slu.se
jonas.grahn@lansstyrelsen.se
martin.green@biol.lu.se

Edit: Numera är det visst fyra de får ringa för att få reda på hur det egentligen ligger till.
 
Med all respekt så tror jag faktiskt att 8 kvalificerade forskare inom området i detta fall är bättre skickade att bedöma skogsharens populationsutveckling i Sverige över tid än tre...

Visst är det så. De inventeringar som görs registrerar populationers förändringar mycket säkrare än genom spontana iakttagelser. Sedan är begreppet rödlistning ganska avancerat så man bör läsa på vad det innebär. En rödlistning innebär inte alltid att vem som helst kan se en minskning av arten ifråga. Det innebär inte heller att minskningen sker jämnt över hela landet (gäller exempelvis skogsharen som minskar mest i södra Sverige).

 
Har aldrig under mitt 50-åriga liv i Norrbotten sett så mycket hare som de senaste åren, speciellt i år. Inte bara jag som anser det, utan det talas mycket om de stora harpopulationerna bland folk ute i verkligheten, naturmänniskor och jägare bla. Kanske borde experterna lämna sina laboratorier och komma ut i verkligheten ibland?
Då kanske dom även hade noterat att den gångna vintern hade ett snötäcke som var rekordlågt i tid, iaf i den norra delen av Norrbotten!

Under stor del av 90-talet när jag, fru o son flyttade ut till Grytnäs v. sidan av Kalix älv så var det extremt mycket harspår under vintern. Det var nya spår i trädgården varje morgon. Spåren gick kors och tvärs mellan trädgårdarna.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...