Skötselråd till Vita Blixten

Hejsan

Har inhandlat ett par vita blixtenskidor och undrar nu hur jag ska göra gör att få dem åkbara!!
Jag vet att de ska tjäras, men hur?? Var köper man tjära? Vilken tjära som helst? Hur lägger man på den? Är det något mer som ska göras?

Som ni ser behöver jag tips!!

God jul

/Sara

Nu ska vi se om jag kommer ihåg det rätt:

1. Värm skidorna på behörigt avstånd över öppen eld. Passa på att även värma upp tjäran i en plåthink eller liknande. Se till att hela skidan blir varm (det gör så att porerna öppnar sig). Se dock till att inte bränna skidorna!!

2. Stryk på den varma tjäran med pensel (vilken sort och vart man inhandlar den får någon annan tipsa om) och värm skidan igen tills tjäran "bubblar".

3. Stryk bort överflödig tjära med en tygtrasa.

4. Lägg på två lager till enligt ovan.

Detta är vaga minnen ifrån hur vi gjorde det. Någon annan kanske kan komplettera.
[Ändrat av nummeråtta 2004-12-23 kl 14:38]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Trätjära kan köpas i färghandeln. Tjäran ska värmas, inte brännas. Ett modernt alternativ till öppen eld är en varmluftspistol.

Per

Vintersoldat

Hej,
Citerar ur Vintersoldat:

Grundvalla så här

1. Fäst en ståltråd som handtag i skidspetsens hål.
2. Gör ren hela ytan på undersidan från smuts och ytvalla. Skidan måste vara torr.
3. Värm skidan med blåslampa eller över öppen eld, med början från mitten på skidan, för att undvika att skidan blir skev.
4. Stryk ut ett tunt lager trätjära och värm in den. Observera att ytan inte får brännas - när tjäran bubblar är värmen tillräcklig.
5. Stryk ut tjäran som inte trängt in och värm ytan igen. Fortsätt tills ytan är mättad.
6. Torka bort överflödig trätjära medan skidan är varm.
ANM! Dålig grundvallade skidor tar åt sig väta vid mild temperatur. När det blir kallare fryser skidorna och blir därmed svåråkta.

Länk: http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/vintersoldat/vinter.html

Anders

Så var det ja. Ignorera det jag skrev om att upprepa proceduren två gånger och värm och torka av skidan tills den inte avger nån mer tjära.

Tack till föregående "talare" som rätade ut frågetecknen!!

Sommartips..:)

sarabackeus; sa:
Hejsan

Har inhandlat ett par vita blixtenskidor och undrar nu hur jag ska göra gör att få dem åkbara!!
Jag vet att de ska tjäras, men hur?? Var köper man tjära? Vilken tjära som helst? Hur lägger man på den? Är det något mer som ska göras?

Som ni ser behöver jag tips!!

God jul

/Sara

Gör som ovanstående skribenter har tipsat nu i vinter. I sommar stryker du sedan på ett tjockt lager tjära och låter skidorna stå utomhus med belagen vända mot solen. Låt skidorna stå någon vecka i värmen. Då får du en hård beläggning som håller länge.

//J

Vid förvaring

Glöm bara inte att vid längre förvaring hålla skidorna spända med en träkloss mellan. Detta för att spannet inte skall förstöras, lätt hänt annars.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips