Skötselråd av gammal racer

Tack Flanell för alla goda råd!

Ska som sagt beställa boken och ta mig an en demontering i vinter.
Blir lärorikt och stimulerande.

kul!

jag kommer själv renovera två veteraner under vintern, så vi kan ju hålla liv i tråden och peppa varandra. sen om du stöter på patrull är det bara fota och lägga upp bilder här.

tar man det bara försiktigt och inte använder för mycket kraft vid demonteringen är det få saker som kan fel.

och stöter man på patrull vid ex vevlagrets demontering, att det inte går att få loss, då får man väl i värsta fall hoppa över det. det är i alla fall inget som blir sämre av att försöka.

lungt, metodiskt, rent och snyggt så ska det nog gå bra. och som sagt digitalkamera är ett bra hjälpmedel för att kostnadsfritt och enkelt dokumentera hur saker och ting satt.

lycka till!
 
Senast ändrad:
Går det få tag i reservdelar till cyklar som är över 30 år gamla?
Funderar själv på att köpa en gammal räcer billigt för att testa på lite motionslopp.

Det jag funderar på är t.ex om det går att få tag i följande och var hittar man dessa?
Bakre kasset till 10 och 12vxl cyklar
Främre kuggkransar
Vev och hjullager
Främre och bakre växelförare

Med min vanliga tur lär väl något gå sönder runt knuten och behöver lagas/bytas
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Till så moderna grejor som 10 och 12 växlade kasetter är det stapelvaror. Likaledes med normalstora kedjehjul. Börja hos en racercykelhandlare här eller utomlands. Det senare brukar bli både bättre urval och lite billigare.
Problemen uppstår med renovering av 50-70 år gamla racercyklar, där är delarna svårfunna till 3 delade kransar och 5-7 delade.
 
Går det få tag i reservdelar till cyklar som är över 30 år gamla?

Rätt mycket faktiskt. Är man beredd att handla från ebay, utomlands - nästan allt.

Bakre kasset till 10 och 12vxl cyklar

Här måste du passa dej. Med 10-växlat menar du säkert 2 kedjehjul och 5 drev. Idag finns det kassetter med 10 drev. Säkrare att prata om x-delat, dvs gammal 10 vxl = 5-delat, gammal 12-vxl = 6 delat.

Och för 5-delat så är det ssom regel inte kassetter, utan frihjul/frikransar det handlar om. Dvs du köper/byter både själva kopplingsmekanismen och dreven i ett paket.
5/6-delade frihjul finns fortfarande att få tag på.
6-delat, då KAN det vara Shimano Uni-glide, och det är dåliga nyheter. Det är en tidig version av kassett, och delar är svåra att få tag på. Maillard Helicomatic är väl inte så kul heller.

Inga problem. Handlarn hemma kanske inte har alla delningar, tänder, och bultcirkeldiametrar på hyllan. Men webshopparna kan ordna fram det.


Nya kulor till vevlager kan du alltid hitta. Vevlager kan vara svåra att identifiera. Och även om du lyckas klura ut exakt vad du har så finns det några udda typer som är svåra att ersätta. Är man beredd att betala så finns det fina och väldigt dyra adaptrar att köpa för att konvertera till modernare grejer.


Kulor kan du alltid byta, lagerkonor kan du oftast byta - men tätningar/dammskydd kan strula. Den stora grejen är att tillverkarna ser lagerskålarna som en del av navet, de finns inte som reservdel.
En del nav kan man knacka ut lagerskålarna ur, vilket tillåter en att slakta ett för att rädda ett annat - om nu det verkar vettigt.

Främre och bakre växelförare
Den stora grejen här är indexerat kontra friktion. Är du nöjd med friktionsväxlar, där du själv måste hitta rätt läge så funkar i stort sett allt med allt.
Men vill du ha indexerade växlar, där fasta lägen i spaken ska motsvaras av varje växel kan det bli knepigare. Det är en 3-vägs matching som måste stämma: växelväljare, växelförare och delning i kassett/vevparti.

Noname prylar kan du hitta både på Ebay och Amazon.com. Finare grejer, ebay eller specialistbutiker på nätet.
Nere hos handlarn kan det nog bli besvärligt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips