Skirdsko i Roslagen

Hej,
Jag är nyinflyttad i Älmsta, norr om Norrtälje och letar efter info om bra vattendrag i trakten för långfärdsskridskor. Var ut på Bornan i dag och den verkade hålla. Men även Väddö kanal ser fin ut, törs dock inte ge mig ut där. Misstänker att det kan vara strömt. Någon som åkt där denna vinter eller tidigare år? Har letat på Södra Roslagen Friluftsfrämjandes hemsida, men hittar inget nummer till en turtelefon.

Tacksam för tips,
Hälsar,
Helena, som tidigare åkt en del med Norrviken.
 
Främjandet i Norrtälje och åkområden

Friluftsfrämjandet i Norrtälje har en skridskosektion, som ofta rör sig i dina trakter. Se länk nedan, titta under skridskomappen. De har tur varje åkbar söndag. De tar 100 kr i avgift för att få tillgång till turtelefon och isinfo.

För tillfället är isläget utmärkt på de flesta sjöar i din närhet. Ströjan och Närdingen sydväst om Älmsta är bra skridskosjöar med fin is, liksom Erken fast den är ännu öppen. I Väddö kanal är det som sagt strömt, så där är det sällan is. Däremot brukar Väddöviken och Bagghusfjärden erbjuda bra åkmöjligheter.

http://www.frilufts.se/norrtalje/

M v h Niklas
 
www.skrinnare.se

Hej,
Självklart ska du gå med i skrinnarna. Nästa vecka har vi tre "Välkommen kvällar i Gimo, Uppsala och Sigtuna.

”Skrinnarna” består av ett nätverk av intresserade skridskoåkare som har som mål att, förmedla isinformation från vårt åkområde, arrangera gemensamma turer och utbilda medlemmarna så att de ska kunna genomföra egna turer i mindre grupper på ett säkert och trevligt sätt.

Genom medlemskapet i Skridskonätet får våra medlemmar tillgång till andra klubbars is och färdrapporter från hela Sverige. Jag är osäker på om FF Norrtälje släpper in sina medlemmar på skridskonätet.

MVH/ Jonas Ettemo
 
Det är mycket

riktigt ofta strömt och svagt på Väddö kanal. Väddöviken lägger sig relativt tidigt Bagghusfjärden ofta lite senare.

Både Norrtälje främjandet och Skrinnarna har bra verksamhet. Kontakta någon av dessa. www.skridsko.net

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ett_och_noll Östhammars Skrinnare - Långfärdsskridsko i Roslagen Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.