Skinnrock

Köpte på Blocket en tresits skinnsoffa för hundra spänn, det var inte mycket sömmar på den, så den passar till mitt projekt, en skinnrock.
"Flådde " den i garaget, det som blev kvar åkte till returpunkten.
Soffan var felfri i lädret, för det var läder, inget jättetunt skinn.
Tycker det är kul o ha något i vinter o syssla med, provade o sy en bit på maskin, men det såg förjäkligt ut, sy nu gör jag hål med syl, o syr förhand istället.
Men jag får inte va ifred för katterna, de älskar fransar o trådar....
Återkommer med bilder när rocken är klar.
Föresten, vad tror ni man ska skydda den med mot väta utan att färgen ändras ?

Bilagor

• PICT00poå01.jpg
    PICT00poå01.jpg
    35.9 KB · Visningar: 678
  • PICT0004.jpg
    PICT0004.jpg
    45.7 KB · Visningar: 688
  • PICT000dgfd4.jpg
    PICT000dgfd4.jpg
    30.2 KB · Visningar: 666
Senast ändrad:
På din sista fråga svarar jag

Tak.....
Min vän körsnären sysslar en del med att göra gamla pälsar bärbara, dvs han trimmar ner lädertjockleken till skinntjocklek....
Hyfsat projekt du givit dig på men för att svara seriöst på den sista så är det ju så att siliconimpregnering inte mörkar skinnet, när det torkat. Men om du vill hålla på med det är en annan femma.
Själv skulle jag satsa på klassiskt bivaxminkfett. Men det mörkar ju återreflexen en hel del....
//J

Tog nog i lite, 1 mm tjockt är det.
Om det varit s.k. anillinskin så hade det blivit för sladdrigt, tack för tipset seob, ska undersökas, testas på en bit.

Köpte du katterna på Blocket också? De skall väl användas till pälskragen?

Näe, det var en betydligt dyrare investering, mellen 6-7000 kr har frugan o jag gett för dom, och de
har vi till uppfödning, Rasen heter Maine Coon, de är från Amerikat.
Vi har fyra stycken o en vanlig huskatt.
Göra pälskragar av katt, usch så du tänker Klager !

Bilagor

• PICT0231.jpg
    PICT0231.jpg
    48.6 KB · Visningar: 604
Påminner om en av våra katter som är en blandning mellan bondkatt och norsk skogskatt.
Den var gratis!

Blir det en cowboy-inspirerad långrock av skinnsoffan?

Påminner om en av våra katter som är en blandning mellan bondkatt och norsk skogskatt.
Den var gratis!

Blir det en cowboy-inspirerad långrock av skinnsoffan?

Ja det kommer det nog att bli, egentligen var det tänkt att den skulle vara utan öppning fram, man skulle ta på den som en större tröja, men skinnet verkar ha ett eget liv, så den utvecklar sig själv vartefter jag syr.
Har sytt först med enkeltråd, sedan dubbeltråd igen för att strama och förstärka sömmarna, har ont i fingrarna, det är segt att få igenom nålen.
Nu håller jag på med fransarna, dekorationer o sånt.
Jag vet att rocken blir väl inte så användbar kanske, vem vet, men det är kul med hantverk, sånt man gjort själv.

Apropå katt, har man inte en katt hemma , då har man "missat" något....
Vi kallar våran katteria för "missnöjet", ha ha ha ....

Lite bilder på det pågående arbetet.
Det är mycket kvar att göra fast det inte kanske ser ut så...

Bilagor

• PICT0011.jpg
    PICT0011.jpg
    42.6 KB · Visningar: 527
  • PICT0013.jpg
    PICT0013.jpg
    47.5 KB · Visningar: 535
  • PICT0014.jpg
    PICT0014.jpg
    51 KB · Visningar: 540
Det blir ju snyggt!
Men fransarna är väl inte enbart dekorativa, visst har dom en "avrinningsfunktion" också?

Tack !
Jo avrinningsfunktionen har jag inte tänkt på, men det har du rätt i, vattnet droppar av från fransändarna.
Det blir ju ingen lätt jacka, men va fanken den tål ju gnistor o slitage, samt att man kan tråckla ihop den om den pajar någonstans.
Det roliga är ju att den är så billig, så man behöver ju inte vara så orolig som med en 5000 kronorsjacka...

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg