Skillnad gasbrannare till Trangia ?

Jorå adaptern finns...

Alltså den på North Star Trading. Andra prylen under Tillbehörsrubriken är i vart fall en adapter.

Tyvärr (för mig) punkterar den gasbehållaren så att adaptern måste sitta på tills gasen är slut. Jag skulle behöva en adapter som jag kan plocka av och på vid behov då jag har en lampa som använder sig av flaskor utan ventil. Finns antagligen inte så jag får väl köpa en ny lampa också. Det är alltid kul att köpa prylar! :)

/H
 
Effekten på Makrill?

Någon som vet vad det är för effekt på makrill brännaren. jag själv står i valet och kvalet mellan de två olika. Trangia verkar ha endast 1900 W om jag har uppfattat det rätt.

MVH
Cristoffer
 
Punkterar!!!

Det är ganska omöjligt att finna en adapter som inte punkterar en flaska som skall punkteras. Flaskan har ju ingen ventil, det är ju det som är hela grejen.
Men varför bry sig? Jag antar att du gör åt med mer än en flaska på turen, och lampan tar ju lika stor plats med en flaska i... Antar att det är en sådan modell som dom har i södra europa med en plastbehållare som man lägger gasflaskan i???
 
Endas en storlek!!!

Själva grejen är att man skall kunna använda de billiga 190g galsflaskorna utan ventil. Det större har ju redan ventil, så då behövs ju inte adaptern som egentligen är en lös ventil.
De ventillösa flaskorna är alla lika stora 190g
 
Visst ska det punkteras...

men som jag uppfattade adaptern så måste den sitta på för att inte gasen ska läcka ut. Lampan (i blå plastlåda) kan skruvas av och på utan gasläck. Därför antog jag att adaptern förstör backventilen, eller vad det är, som sitter i gasflaskan.
Någon kan säkert förklara hur det funkar hoppas jag, för jag fattar det inte uppenbarligen!!!
Tjo
/H
 
Gas

Jag och min flickvän tillbringade 10 dagar i Sarek förra sommaren och hade med mig två stycken 450 grams primus gasbehållare för att vara på säkra sidan. Det visade sig att när vi komm till saltolukta efter 10 dagar så hade vi en orörd och lite kvar i den ena. Vi gjorde ett test och var extremxt sparsamma men unnade ss ändå allt som man behöver när man är trött och lite kall efter regn.

Trixen som vi hade var att spara pasta vatten i en termos och koka gröt eller kaffe på det efteråt. Man känner ingen skillnad alls på kaffesmaken. Vidare la vi alltid stekpannan ovan på kastrullerna när vi kokade någe och fyllde den med vatten. Detta gjorde att vi fick upp temperaturen till en 30-35 grader kanske på vattne och sedan hällde vi det i termosen oxå. Detta gjorde att vi sparade extret på gas men ändå hade en suvverän semester.

Dvs två personer i tio dagar 450 gram gas är nog i minsta lagret men det fungerar.

Ha en trevlig tur

Martin
 
Har köpt en Markillbrännare nu, samt en primus gasflaska(liten). Har skuvat på brännaren på ventilen, och skruvat på reglaget, men inget händer... vad är fel??
Tacksam för svar snarast / JOhan
 
Har använt gas men återgått till sprit!

Har vid två vandringar i Sarek använt gas (Trangia med trangias brännare). Innan jag började använda gas jämförde jag effekten hos "Vintergas", Metanol och T-sprit vid rumstempratur. Testen gick till så att jag kokade upp 1 liter vatten på tid, sedan mätte jag bränsleåtgång genom att för spriten mäta volymen som fanns kvar (Jag släckte brännaren när vattnet kokat upp) och dra bort det ifrån mängden jag hällt i. För gasen mätte jag bränsleåtgång genom att väga tuben före och efter.
Testen gav resultatet att metanol var likvärdigt med T-sprit både vad gällde effekt (Kokade på samma tid) och åtgång av bränsle. Med gasen kokade vattnet snabbare.
Jämför man åtgång så kom jag fram till att en stor tub gas (den avånga, 450g ungfär, som ser ut att vara c:a en liter) motsvarar c:a 1 liter T-sprit. Detta medför ju att man halverar vikten för bränsle.

I fjällen så använde vi 2 trangiakök till 5 personer. Under en vecka gick det åt 2 hela och 2 halva tuber alltså 3 tuber totalt. Vi lagade mest egentorkad mat som kräver relativt långa koktider dessutom kokades det mycket kaffe! Bränsleåtgången motsvarar c:a 0,6 l T-sprit/pers under en vecka vilket jag av erfarenhet vet att jag brukar klara mig med innan jag började med gasen, alltså stämde mina beräkningar.

Varför har jag nu gått tillbaka till sprit?
Jo ... även sommartid är det oftast låg temperatur i fjällen. Detta medför att effekten blir klart sämre än med sprit. Ofta blev vi tvugna att stoppa ner gastuben i maten (Tips!!) så att den blev varm nog att ge ifrån sig tillräckligt med gas. :( Irriterande med andra ord!!
Funderade ett tag på att skaffa en multi-fuel brännare eller liknande men kom fram till att Spritbrännaren är bäst eftersom den är enkel utan en massa finmekaniska detaljer som kan gå sönder mitt ute i vildmarken. Dessutom finns ju nu T-bränsle och liknande produkter som inte sotar så mycket och som gör att man slipper använda metanol som ju både är giftigt och dessutom fräter sönder bränsleflaskor av aluminium.

///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
kottar Skillnad SIGG-flaskor! Kök och brännare 9
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
The_Lost_Cyclist gasbrannare! Passar den har brannaren med een har behallaren? svar fort!! Kök och brännare 12
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 8
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.