Skidor (bredd) för Rottefella Xplore

Nu när jag sitter lite bättre till för research så har jag funnit ritningen nedan. Skruvhålen hamnar omkring 12,5 mm från centrumlinjen på skidan, och detta kanske kan ses som ett funktionellt minimum? Alltså, ett mindre utstick på sidorna kanske inte förtar funktion speciellt. Bindningens största bredd är 68 mm. Därför ger Åsnes Ingstad, som ett exempel, 3,0 mm utstick på sidorna.

Skärmavbild 2022-03-05 kl. 18.18.44.png


Mer intressant läsning hittade jag här: The new Rottefella XPLORE OFFTRACK Binding System Review.
Ritningen ovan hittade jag här: Rottefella manualer.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-03-05 kl. 18.18.44.png
    Skärmavbild 2022-03-05 kl. 18.18.44.png
    432.8 KB · Visningar: 278
"Alla" bindningar och pjäxor tenderar att sticka ut från längd och turskidor. Bredden på skidan påverkar valet av bindning mycket lite på det viset. Det gick ju utmärkt att åka längd på MoraNisses tid med ca 75mm bredd på bygelbindningen (på 45 mm tävlingsskidor) och skons bredd till det, bara spåren var tillräckligt breda (nuförtiden kan maskindrivna spår vara svårt att ens få ned ett par Åsnes Ingstad i).

Du kan säkert skruva även EXPLORE på ett par av dagens längdskidor och åka på dem, likaväl som ett par Ingstad.

Problemet som jag anar att du vill lösa är att bindning (och även pjäxa/fot) sticker ut vid sidan av de flesta turskidor. Men det brukar inte vara ett praktiskt problem på turskidor.

I pisten när man vill kunna kantställa skidan är det dock ett problem om bindning och pjäxa tar i underlaget, så bl.a. därför är pistskidor bredare samt att man numera har olika höga plattor under bindningen för att lyfta upp pjäxan från skidan och minska det problemet.
 
"Alla" bindningar och pjäxor tenderar att sticka ut från längd och turskidor. Bredden på skidan påverkar valet av bindning mycket lite på det viset. Det gick ju utmärkt att åka längd på MoraNisses tid med ca 75mm bredd på bygelbindningen (på 45 mm tävlingsskidor) och skons bredd till det, bara spåren var tillräckligt breda (nuförtiden kan maskindrivna spår vara svårt att ens få ned ett par Åsnes Ingstad i).

Du kan säkert skruva även EXPLORE på ett par av dagens längdskidor och åka på dem, likaväl som ett par Ingstad.

Problemet som jag anar att du vill lösa är att bindning (och även pjäxa/fot) sticker ut vid sidan av de flesta turskidor. Men det brukar inte vara ett praktiskt problem på turskidor.

I pisten när man vill kunna kantställa skidan är det dock ett problem om bindning och pjäxa tar i underlaget, så bl.a. därför är pistskidor bredare samt att man numera har olika höga plattor under bindningen för att lyfta upp pjäxan från skidan och minska det problemet.

Tack så mycket för ett detaljerat och utförligt svar. 👍🏽
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips