Skidbestigning höga berg

Hej!

Jag har en fundering om vad man har på fötterna vid skidbestigning av höga berg? Typ 7000+ 8000+. Det känns som att randoneepjäxor inte kan vara tillräckligt varma i sig. Tjocka strumpor och större storlek på pjäxorna tror jag inte heller på. Framförallt om man jämför med Millet Everest och liknande "riktiga" höghöjdsskor. Kanske det funkar med elsulor, även om det kan vara svårt att få batterierna att funka.

Har lite funderingar på Muztagh Ata till att börja med. Kanske sedan även Cho oyu på skidor.

/Johan
 
Schysst tips. Jag skickade in en fråga och han svarade. Verkligen schysst att folk tar sig tid att svara på frågor även fast det skiljer en hel del i erfarnehet och kunnande.
Han svarade i alla fall att han köra med vanliga randoneepjäxor och overboots. Skulle utan problem gå att komplettera med elsulor om det behövs. Bara lite mer osäkert hur länge batterier räcker.

Tack Fredrik!
 
det finns system før "storskor" ala lasportiva olympos mons, scarpa 8000 osv


Cliquez sur l'image pour agrandir
Evolution
Nic Impex
*Chaussage: automatique
*Cale de montée: 1 position
*Couteaux (option): oui semi fixes
*Plage de réglage: 2/3 tailles (sans démonter la talonnière)
*Stop ski: non


Un produit sans équivalent dans son créneau, orienté vers l’approche (cascade de glace par exemple puisqu’elle tolère les chaussures ou coques d’alpinisme rigides) ou le ski de randonnée tranquille. Manipulations faciles (montée/descente, mise en place des couteaux). Prix sensiblement en baisse.


Poids : 1350 grammes

139,00 €

http://www.alticoop.com/boutique/mo...ixations_ski_de_rando_couteaux-16-134-10.html

systemet setter på randoskidor. funkar ok MEN det ær inte til før att køre stenhårt med!

robert
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.