Hur klättrar man bäst höga berg ?!?!?

Hej !

Sitter här och funderar lite på att klättra några höga berg, Är dock lite kluven på "hur" man ska klättra berget bäst..

Om du befinner dig i Basecamp, och det finns 4 läger mellan BC och toppen, hur bestämmer man sig vilken taktik man ska använda sig av

BC -> C1 -> BC -> C1 -> C2 -> BC -> C2 -> C3 -> bc etc
(Denna metod tror jag Dahugirl expeditionen anv sig av)


eller BC - C1 -> BC -> C1 -> C1 -> C2 -> C1 -> C2 etc
(Även kanske kallad bära första dagen och sova i kampet dagen efter)

Hoppas ni hänger med, man vilar bättre på låga höjder, därför ser jag fördelen med att komma tillbaka till BC ofta, medan man sparar fötterna mycket bättre på att vandra mindre, som det blir om man väljer den sista metoden.. Kanske man kan bära mindre mängder mat etc på övre metoden, medan allt ska med på den lägre..

En annan syn är att för att använda den första metoden behöver man ?!?! ev mer utrustning ? En bas hela tiden i BC + ett ev i camp 2

Hoppas någon förstår vad jag pratar om och kan ge deras syn på hur bästa sättet för aclimatisering är..
Någon som vet var man kan lära sig mer om detta ?

Tackar för hjälpen !
 
Sbårt att svara på.

Som titeln på mitt inlägg antyder är det svårt att säga vad som är "bäst". Det hela beror t.ex. på vilket berg det är.

Om berget är hemskt högt och baslägret ligger högt kan det möjligen vara värt att gå hela vägen tillbaka till baslägret för att "inte bryta ned kroppen" med att vistas för länge i "farlig höjd".

Om berget är t.ex. lavinfarligt eller ligger i en region där vädret skiftar snabbt och ofta kan det ibland vara bättre att gå "kortare" för att helt enkelt klättra "fortare".

Det hela har också att göra med din egen, inte minst genetik och tillfälliga acklimatisering. Det är inte helt enkelt att svara på, således.

Vad är det för berg vi pratar om?
 
Akklimatisering

Som Jesper skriver, det er avhengig av fjellet: avstanden opp, høyde etc.
Mange av de populære høydebestigningsfjellene har klatreregimer basert på de erfaringsmessige forholdene i nettopp de fjellene.
Ellers gjelder jo "walk high, sleep low" hvor du bør sove minst ett ekstra døgn etter at du 1 gang har båret utstyr opp 1 gang med flere døgn (4-5) først i basecamp. Men akklimatisering er svært individuellt, hovedregelen er at hvis du føler deg vel over tid der du er, er du vel akklimatisert og kan gå videre. Blir du dårlig, gå ned en camp eller 2. Blodmettningsmåler er grei å ha.
men hvor skal du? Det er ikke SÅ mange fjell hvor dette er stor case utenfor Himalaya.... Sør-Amerika?
 
Som sagt. Det beror på vilket berg vi pratar om. Tar vi tex Everest så anser många att det inte räcker att vila i baslägret eftersom denna befinner sig så pass högt upp. Därför går vissa ner till strax under 4000 möh och vilar där. Är du i baslägret så bryts ändå kroppen ner. Kom ihåg, den befinner sig på 5300 möh. Kroppen har ingen chans att vila ordentligt och speciellt inte lägga på sig extra krafter. Därför vill vissa gärna gå ner lägre och vila, men det finns olika syn på detta.

Om du sedan befinner dig på K2 så är detta omöjligt eftersom baslägret ligger så öde och långt ifrån allt att du inte kan gå lägre. Det skulle ta för mycket tid och krafter.

/
 
Alpine style

Vad jag har förstått verkar många klättrare anse att alla höga berg redan är bestigna. Det enda man kan göra för att utmärka sig (varför nu att tävla med andra är så viktigt) är att ändra stil på sin bestigning. Alltså är det väl alpin stil som gäller numera, dvs att besegra ett berg i ett svep genom att bära sin utrustning med sig från fot till topp och ner igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.