Skenlängd

Såg en som åkte skridsko på stålkanterna till sina skidor, det var långa skenor, det såg inte så tokigt ut, sämre effekt än med skridskor förståss, men bättre än att skida som vanligt på isen.

Då kan man skida fram till sjön och skrinna över till andra sidan sjön och skida på till nästa sjö osv...

Kombiskridskoskidan är född...;)
 
Lundhags skenor är tydligen 1,4 mm tjocka men har samma hårdhet som Skyllermarks.


OT:
Skateskidor med stålkant vore något det. Det går ju bra att skejta på isen med tunn snö ovanpå men med stålkanter hade man kanske inte åkt lika stelt och försiktigt. Hur tunga och bra var kronans skidor förresten? Att få till en ren hybrid som funkar lika bra på snö som på is låter ju inte det heller så dumt fast med större riskt att man får göra avkall på vissa punkter.
 
Slipradie/kompromiss

Även slipradien spelar stor roll; med stor slipradie åker kan du ta längre skär och får högre toppfart men det blir tyngre vilket framförallt märks i motvind. Med mindre slipradie blir skären kortare men lättare, toppfarten lägre men accelarationen bättre. Kort sagt; lite åkyta/slipradie är som att åka på låg växel, stor åkyta/slipradie som hög växel.

En bra kompromiss: 42 cm åkyta, 28 m slipradie och 1,4mm skentjocklek - tillräcklig åkyta för att få ut full fart, slipradie kanske i högsta laget för hård motvind/dåligt före men skönt för långa sträckor på hyfsad is och skentjocklek som välslipad biter bra även vid kalla förhållanden, tunnare bryter igenom lite för lätt vid mjukare is ( och så tunt som 1,1 mm skenor finns rapporterade knäckta vid fastkörning i vrakis).
 
De gamla träskridskorna där hemma har skenor som är över två mm tjocka tror jag, nästan tre kanske och de glider riktigt bra över skör is. Tyvärr är de för låga och blir framförallt för breda med breda pjäxor och dessutom klamrar/fbindning utanför på sidorna.

Mihaliska: Såg att du har ett par Skyllermarks. Hur har du upplevt dem? Hur lång åkyta har du på dem? Radien har naturligtvis också betydelse som du säger.
 
Skyllermarks

De har ca 44 cm åkyta och slipradie på ca 30m, skenan är 1,25mm tjock. Fungerar mycket bra under fina förhållanden, lätt att ta långa skär, lätt att hålla fart över tid. Slipradien är ju stor så de är relativt kursstabila vilket kan göra det lite klurigt då föret är dåligt, snö och våris kan ställa till problem, skenan är ju också relativt tunn. Å andra sidan glider de lätt över ojämnheter och biter bra på hård is. På det stora hela tilltalande egenskaper.
 
Då lär de bli lätta att sälja!
Själv ska jag gå på ett par med tjockare skenor och sen om lusten faller på och plånboken tillåter, komplettera med ett par mer hastighetsinriktade skridskor för bra isförhållanden.
 
Kapa skridskor

Var kan man lämna in sina skridskor för kapning? (Jag är inte så pigg på att göra det själv.)
/Anna-Malin
 
Slipradie och fart

När det gäller skenlängd håller jag med om fg inlägg att det går utmärkt att kapa skridskorna för att få dem mera lätthanterliga. Med rätt utrustning var det inga problem att göra detta själv. Det man borde tappa är att skridskon inte glider lika lätt över ojämnheter med en brantare uppslipning, men jag har inte haft några större problem med det.

Men, min egentliga fundering rör det här med slipradien och dess betydelse. Fart och kursstabilitet är ju egenskaper som nämnts i samband med slipradien. Från började trodde jag att hög fart och lång slipradie hängde samman, men sedan upplyste en försäljare mig om att hastighetsskridskorna hade en radie neråt 20 m, medan de flesta långfärdsskridskor ligger väl mellan 28-35 m. Hur förhåller det sig egentligen med sambanden mellan fart och slipradie?

Jag såg t ex att Pikmakarn angav 23 m som radie för MOGEMA XC-Pro och marknadsförde den som en fartskridsko. Jag kör själv kör mest på ett par gamla kapade Sylermarks med en radie på ca 33 m och kör väl (i tävlingssammanhang) 50 km strax under två timmar vid goda förutsättningar.

Viktigaste faktorn när det gäller att hålla hög fart över längre distanser sitter ju i benen:) Men kan man få ut mera fart med samma ansträngning är man ju tacksam...
 
Många faktorer

är det och åkaren och tekniken förstås viktigast. En lite mera kursstabil skridsko dvs attt skridskon inte sladdar tycker jag är önskvärt. Kursstabil blir skridskon när den skär bra i isen och en brantare kurva kan skära bättre än en flack. Sticker åkytan ut en bit bakom klacken ger detta mera kursstabiltet än om man står längst bak på åkytan.

Egentligen åker man inte rakt fram i ett skridskoskär utan alltid utmed en kurva om än flack ytterskär i början innerskär i slutet.

Att jämföra med tävlingsåkare på 400 meters rundbana är både rätt och fel. Deras kurvatur på skenan styrs en hel del av åkningen i kurvorna.

Nackdelen med en tvärare kurvatur för en långfärsskridskoåkare skulle kunna visa sig vid mjukare iskvaliteter.

Thure
 
3 cm, kort?

Ska köpa långfärdare till mig och min flickvän. Jag har på fötterna storlek 45 och hon 37. Jag är 187 cm och väger typ 78 - om det gör någon skillnad.

Väl i butiken fanns det max storlek 48 i skenor till mig. Till henne 42. Det är Zandstra (bra har jag hört, eller?). Jag avvaktade och gubben i butiken skulle ringa sin andra butik för att höra om ett par 50.

Han ringde mig idag. Han sade att han snackat med försäljare i andra butiken som var en erfaren åkare och han rekommenderade 48:eek:rna. Den erfarna åkaren hade sagt att det var på "modet" nu och att det är kortare som gäller numera. Han skulle tydligen veta vad han snackade om eftersom han även höll kurser. Den här erfarna åkaren skulle tydligen vara typ 190 cm osv och själv köra med 48:eek:r.

Om man googlar runt så verkar det ju dock onekligen vara 4-8 cm utöver skostorleken som gäller. Men har i enstaka fall även läst 3-5. Jag tycker 3 cm för mig låter lite väl kort.

Försäljaren är ju ingen direkt objektiv källa att lyssna på heller. Men samtidigt, varför skulle han lura mig? Men det kan ju vara så att de har slut på högre storlekar än 48:eek:r och vill kränga. Så nu vänder jag mig hit. Mycket tacksam för utförliga och raka svar hur jag ska göra. Bestäm åt mig! Det lutar åt kortare skenor bara för att slippa tänka på detta längre, men det är ju ändå rätt dyrt köp så vill ju vara nöjd. Blir inget mer klokare av att läsa tidigare inlägg här heller känner jag. Antar att jag vill ha någon slags bekräftelse på att kortare är bra, men hittar det inte. Och möjligen är anledningen att 3 cm är kanske lite väl kort?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rija Skenlängd löshälsskridsko Långfärdskridsko 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.