skedda versus roder

Tjaa

Tittar man praktiskt på inom vilka områden som man använder roder så är det på race sidan både slätvatten och marathon. Dom flesta långfärdspaddlare använder också roder. Är man intreserad av att nyttja så mycket kraft som möjligt till att driva kajaken rakt fram är roder en smart grej.

Ett roder överstegras vid cirka 10 graders vinkel och det är därför viktigt att man när man skall paddla rakt fram försöker att styra med så små roder utslag som möjligt.

En kajak som skall ha roder bör vara lättsväng i grundutförandet annars måste man sätta dit ett stort roder som kan bromsa onödigt mycket. Roderytan står i förhållande till lateralytan (undervattenskroppens sido projektion).

Men sedan tycker jag att det är väldigt roligt kunna styra sin kajak med bara paddeln. Jag tar ofta små styrtag för att göra små korrigeringar även om jag har ett roder.

Jag tycker att roder som man kan fälla upp på däcket fungerar väldigt bra.

OBS man kan givetvis inte styra med en skädda. Den flyttar bara centrumet för lateral ytan akteröver
 
Jag måste nu faktiskt uttrycka min starka åsikt om Points "roder-keepers", vilka förövrigt jag tror vara hämtade från Wilderness Systems kajaker.
Det är väl nämligen så, rätta mig om jag har fel, att denna lösning har en keepers-skena med tillhörande fotstöd där denna skena sitter i en skrovfast profil som tidigare nämnda skena glider i-lite knepigt att beskriva. Men iallafall- det är alltså inga ledade keepers som Kajaksport använder till roder, och heller ingen ledad tvärslå som annars är vanligt. Jag tycker att Points system är jobbigt att använda och ger upphov till allt för mycket friktion. Jag är dock själv inbiten (möjligtvis insnöad) skedda förespråkare som EJ paddlar Point-kajak. Nu lär man väl få alla Point-ägare på halsen, men jag tycker att jag kan vara förhållandevis objektiv i denna fråga. Hoppas detta inte retat gallfeber på någon, och att någon kan fått lite hjälp eller svar på frågan.
Tack för mig....
 
Achtung

Den första varianten med Keeperstyrning är inte så jättelyckad eftersom kajaken svänger varje gång man tar stöd mot fotstödet (vilket man gör då och då) Varianten med fasta Keppers och rörlig överdel låter mycket smartare. Prijons pedaler fungerar något liknande dom är fasta, men man rör hela pedalen
 
skeddabox

Tack för alla svar det är kul att få lite olika åsikter.
Nu har jag en följdfråga som gäller skeddaboxen.
- Hur pass kraftig behöver den vara?
- Är det någon som haft problem med den eller skeddan?
- Vad bör man titta extra på om man provat och bestämt sig för en kajak med skedda?
 
Tveksam att om flesta långfärdspaddlare använder roder. Vill inte starta ett skedda vs roder krig men jag tror det är lokalt oxå om man använder skedda eller roder.
I Sthlm säljs det mycket skedda kajaker och det är inte många av dom som använder roder. På havskajakens dag kanske högst 10 % av skeddakajakerna har roder.
VKV har ju roder så klart.
Hur är det med Point kajakerna ?? De e vel blandat der va ??

Själv paddlar jag med skedda. Kajaken får mera liv o glädje tycker jag.
 
Tveksam

Tror nog att det är mer tveksamt om någon långfärdspaddlare använder skädda. Jim Danielsson, Bengt Hansson, Magnus Fisher, Petri Sutinen, Är alla roder försedda långfärdspaddlare du kan läsa om deras bedrifter här på Utsidan.

Samtliga som paddlat Sveriges Blå Band i år har vad jag har förstått använt roder. Är det någon som kämpat sig runt Sveriges kust utan roder är det verkligen en bedrift som borde uppmärksammas.

det är en stor skillnad mot att skvätta runt på havskajakens dag. Mot att paddla längst Sveriges kust.

Varför Stockholmare gillar skädda låter jag vara osagt. Det är bara för enkelt.

Hasse
 
Det var det dummaste jag hört hittils !!!

Det säljs hundratals långfärdskajaker per år i det här landet som har skedda och det är en förolämpning att tro att dom bara paddlar på Havskajakens dag. Men det säger väl en hel del om hur du tänker.
Visst kan det vara bekvämt med roder. Jag har provat att paddla med roder men är hellre utan. Jag sitter ändå upp till 8-10 timmar i kajaken i sträck.
 
Njaa

Tycker nog mer att det var ett lite lustigt påstående du kom med när du påstod att det var tveksamt om någon långfärdspaddlare använder roder.

Personligen tycker jag att det verkar vara tvärsom. Dom som jag har läst om har alla använt roder. Vet du någon som använt skädda så skulle det vara kul att få reda på vem det är och vilken kajak han/hon använt.

Paddlar man långt/snabbt eller båda och så gäller det att spara på kroppen. Och det effektivaste sättet att göra detta på är att använda ett roder. Annars skulle givetvis alla som paddlar långt/snabbt använda skädda.
här är det resultatet som räknas och inte utrustningen
Här är en Nyazelländsk sida med snabba multisport kajaker.

http://www.sissonkayaks.co.nz/

Dom har även havskajaker. Läs gärna vad den Paul Caffyn har att säga angående användat av roder.

http://www.sissonkayaks.co.nz/caffyn.htm

Se gärna den bifogade statistiken över hur mycket längre han kunde paddla med roder jämfört med skädda

Personligen bryr jag mig inte det minsta om folk har skädda eller roder. Jag blir alltid glad när jag ser folk som är ute och rör på sig

Nu är det fredag och solen skiner.

ha en bra helg

Hasse
 
Hverken Nigel Foster eller Chris Duff anvender roder.

Chris Duff sagde efter hans New Zealand tur, at der var situationer hvor han savnede et ror. Men alt i alt foretrækker han stadigvæk skedda.

Selv foretrækker jeg roder.

med venlig hilksen
Peter
 
religion!

Som nagon sa sa ar det mkt religion i detta. Manga som forordar skadda paddlar dock kortare strackor, och vill ofta "leka" i vagor. Svangradien blir mkt storre med skedda, alternativt att man tar i mycket, mycket mer for att snabbt komma runt.

Med en skedda kan man valja kursstabil eller inte kursstabil, med roder kan man gora detta plus dessutom styra!
 
Jag har både skedda och roder

Jag har både skedda och roder. Rodret använder jag liksom många andra bara då det behövs. Jag tror att ju mer erfaren man blir desto mindre använder man rodret. På de flesta kajaker med utanpåliggande roder finns det en lina som man lyfter upp rodret ur vattnet med. Undvik en kajak med rodret under kajaken då det är lätt hänt att kajaken fastnar om man paddlar över en flytlina eller ett fiskenät. Har man en kajak utan roder kommer man lättare åt de saker man har längst fram i sittbrunnen då det inte är någon styrpinne, pedaler, linor eller annat krafs i vägen. Jag har keepers och visst kan man göra dom själva om man vill. Jag letade upp gummibussningarna i någon katalog på jobbet, eventuellt var det Biltema, bussningarna kostade nog 20-30 SEK/st, men jag tyckte inte det var värt besväret att göra pedalerna själv trots att jag ofta mekar.

Skeddaboxen stjäl mycket stuvutrymme i aktre skottet.

Ibland finns det dom som frågar vad det är som står upp där bak (rodret i uppdraget läge) men det är sånt man får stå ut med.

Det sämsta med roder är när någon välvillig person som erbjuder lyfthjälp, försöker lyfta kajaken i roderlinorna i stället för i lyfthandtaget eller i själva kajaken. Försöker man lyfta kajaken i roderlinorna händer flera mindre trevliga saker.

Per Brune / rätt oerfaren paddlare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
avslutat_17_06_20 P&h cetus mv skedda? Paddling allmänt 7
Kajaksofia Skedda-trassel! Paddling allmänt 8
sävelycke Eftermontering av skedda Paddling allmänt 1
salgo60 Problem skedda Artisan Paddling allmänt 3
Skedda (skädda) eller roder?? Paddling allmänt 7
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
VKV Elit versus Off i medsjö Paddling allmänt 1
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.