skedda versus roder

Halloj!
Jag tänkte höra om det finns någon som paddlat med både roder och skedda och har lite synpunkter på dessa olika "kurshållningsmetoder". Berätta gärna lite om egna erfarenheter och ta även gärna upp det ni ser som positiva och negativa egenskaper.
Tack på förhand.
 
Roder råder

Med roder så kan man lättare göra fortlöpande justeringar efter vågor vind och strömmar. Roder blir på detta sätt mer vilsamt. Med enbart skedda är du mycket mer hänvisad till att styra med paddeln vilket kan bli synnerligen strävsamt speciellt som skeddan gör kajaken mer styrande (mer svårsvängd) vilket kräver större kraft.

Thure
 
Lätt svar..

Betänk att med skedda har du keepers (fotstöd)
Betydligt mycket skönare att sträcka ut & vila benen
emot. Med roder så måste du nästan hela tiden parera genom att använda fötterna. Och om du nu tycker skeddan blir besvärlig, kör då utan & bara med paddel.
Skeddan är nog bra mycket bekvämare i alla lägen..

/Hugo Åkerstedt
 
Roder!

Vid tex. sjö som kommer in snett bakifrån sparar du mycket energi med ett roder. Utan roder vrids kajaken ur kurs vid varje våg och du får kämpa med paddel på ena sidan hela tiden. En skädda är här till liten hjälp. Lite tryck på ena roderpedalen och du kan paddla som vanligt. Det är också en säkerhetsaspekt att kunna ta sig fram så smidigt som möjligt vid dåligt väder. Roder är inget för amatörer, tex. Jim Danielsson använder roder. Skädda använder jag oftast vid sned motvind. / Ola
[Ändrat av dexecupen 2001-02-06 kl 00:33]
 
Har man en bra balanserad havskajak som ofta dom kända märkerna är så stämmer inte det där med att kajaken vrids ur kurs varje gång en våg kommer. Den vrids en bit åt sidan ja, men vrids automatiskt tillbaka. Skäddan får man kanske justera en gång extra, men sen e de bara att paddla på. Sitter man länge kan man oxå lättare justera om fotstälningen om man inte har roder. Om nu kajaken skulla komma ur kurs så lutar man kajaken något för att svänga. Inte använda paddeln som en styråra. Men visst kan man tycka att roder är bekvämt i vissa lägen. Men man slipper en del med bök och mer frihetskänsla att paddla utan roder. Roder som fryser på vintern för oss vinterpaddlare kan vara rent ut av livsfarligt. Eller om ena snöret skulle gå av så svänger man kraftigt åt ena hållet då det finns en del modeller som i det läget inte kan fälla upp rodret. Man måste simma eller åla sig bak på kajaken. Dock vid akterlig sjö vid surfingen så kan roder vara bekvämt men om man pratar riktigt stora vågor vid surf hjälper inte roder heller.
Så kädda är säkrare än roder vid dåligt väder !!
 
Religion är det vi pratar nu

Som så många andra frågor är detta en religiös fråga.

När jag dock köpte min kajak provade jag runt på marknaden och fastnade för en med skädda. Saker att betänka är:

*Roder kan för en nybörjare upplevas som enklare
*Skädda gör att du sitter mer vilsamt med fötterna
*Ofta är kajaken designad för antingen skädda eller roder
*Om du väljer en med roder, prova då att padla med rodret uppfällt (simulerat roderhaveri). Många kajaker uppvisar klara tvålkoppstendenser i det läget.

mvh Christian
 
Säker paddling

Vare sig skäddan eller rodret är någon garanti för säker paddling. Det bästa är att lära sig paddla utan, då märker man hur kajaken uppför sig i olika situationer.

När man sedan har vant sig kommer man uppskatta skäddan och/eller rodret. Själv har jag svårt att fanatiskt hänge mig åt någon religion, båda har sina för- och nackdelar. Men jag har under åren både knäckt en skädda i hårt väder och fått roderhaveri i knepig surf och är glad över att jag kunde hantera kajaken ändå.

Ju bättre kontroll och balans du har i kajaken desto lättare är det att luta, och på så vis styra kajaken för att kompensera avdrifter.
/Jon
 
Visst har både roder och skädda sina för och nackdelar. Började själv paddla med rode och tyckerfortfarande att det fungerar utmärkt. Har nu också en kajak med enbart skädda och har till min stora glädje upptäckt att det tvingat mig till att utveckla min paddling. Kanske inte nödvändigt men väldigt roligt. Upplever inte heller att en skädda gör en mindre rörlig i förhållande till roder.

Finns ingen större mening att ta ställning för eller emot trots denna ständiga diskussion.

Paddla och njut!
 
angående keepers.

Visst kan jag tänka mig att det är skönare med keepers, men det finns ju även kajaker som styr rodret med hjälp av keepers. Jag har sett att Point 65 har keepers till sina roder. Därför har jag en följdfråga:

-är det någon som paddlat roderkajak med keepers och har något intressant att förtälja om detta system och hur bra det fungerar?
[Ändrat av Hudson Haak 2001-02-06 kl 18:36]
 
En bra lösningen (enligt min smak) på roderpedaler är den med keepers och den vickbara träplattan som sätts på keepersen. Man styr genom att trycka den övre delen av träpattan framåt.
 
träplatta?

Jag har en fråga angående denna träplatta till keepersen. Är det något som bara vissa modeller har eller är det något man kan köpa till eller göra själv?
 
Den kommer med på Kajaksports kajaker som standard.

Om man e lite händig så kan man ju göra en själv. Däremot den gummibussning med skruvgänger som sitter mellan keepers och plattan vet jag inte var man kan köpa den någonstans.

Annars säljer Svima den

http://www.svima.se/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
avslutat_17_06_20 P&h cetus mv skedda? Paddling allmänt 7
Kajaksofia Skedda-trassel! Paddling allmänt 8
sävelycke Eftermontering av skedda Paddling allmänt 1
salgo60 Problem skedda Artisan Paddling allmänt 3
Skedda (skädda) eller roder?? Paddling allmänt 7
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
VKV Elit versus Off i medsjö Paddling allmänt 1
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.