Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter?

Köpte ett par Lundhags Forest 2 för några månader sedan. Skulle uppsaktta att jag gått runt 10 mil i dom.
Jag köpte dom på naturkompaniet efter att ha mätt fötter och provat några varianter, så helt fel bör dom inte vara.


Jag nöjd med dom i den mån att jag inte behöver tänka på vart jag sätter fötterna, dom kommer hålla tätt och kommer inte gå sönder. Dessvärre får jag rätt grova skavsår varje gång jag använt dom.

Börjar känna av det efter ungefär 4km och det börjar göra ont runt milen. Tejpar jag extra mycket klarar jag mig kanske 2km till.
Jag använder dubbla ylle-strumpor och jag byter strumpor ganska regelbundet.
Skavsåren är som värst under båda lilltårna, men uppstår mer generellt på "utsidan" av fötterna, inte så mycket under eller ovan. Hälarna är inga problem.

Är kängorna fel för mig, finns det något jag kan testa, eller är mina fötter helt enkelt veka?

Om jag ska köpa nya kängor, finns det nåt ställe i Stockholm som är extra duktiga på att hitta kängor som passar mina fötter?
Är mina Lundhags värda något om jag ska sälja dom?
 
Har själv problem med att komma riktigt överens med mina Lundhags, och har två olika modeller. Har gått med Jörnkängan i tiotals år utan problem innan, sedan använt Gore-Tex kängor av olika märken utan problem med skavsår, dock har hållbarheten och vattentätheten varit dålig. Köpte sedan Lundhags Forest, då gamla modellen såldes ut, med blodiga hälar som följd. Blev bättre då Lundhags sydde i hälgrepp som i Forest 2, men har problem med dessa ändå. Köpte sedan Syncro mid där jag får skavsår på trampdynor och ovanpå tårna. Är därför ganska missnöjd med dessa Lundhags. Någon som har tips om vad jag ska göra med skiten, eller är det bara att lägga ut dom på Tradera för att försöka rädda tillbaks nån krona av det utlagda?
Ja, dom är ordentligt ingångna och jag använder dubbla sockar och har provat olika tjocklekar.
Påhopp av "Lundbergianer", som senast jag kritiserade märket, undanbedes.
 
Senast ändrad:
Lundhags är absolut de skönaste som man kan ha på foten... Har använt tidigare gtx kängor men gått över till skalkänga för kanske 10år sen o ej bytt tillbaka..

Klart de känns lite stelt o hårt första 100km
Använder dom dagligen då jag e ute me hundarna o bor vid stenig fjällterräng....dem blir skönare o skönare ju mer man använder dom. MID modellen är såpass inkörda så nu under varma perioden har jag bara en strumpa o de funkar riktigt bra o får inga skavsår...
Jag e riktigt nöjd iaf...
 

Bilagor

  • IMG_20200728_075445.jpg
    IMG_20200728_075445.jpg
    3 MB · Visningar: 685
Har och har haft flera par Lundhags kängor och inga av dom har jag kommit överens med och som du problem med skavsår. Har också ett par som min lokala skomakare mått beställde åt mig utan att det blev rätt. Så dom används till arbete runt stugan. Skall jag fjällvandra så är det med mina Crispi kängor.
 
Skav beror på fukt så att huden blir skör och friktion. Om friktionen beror på för trångt eller att foten rör sig för mycket mot skon i ditt fall är svårt för mig att säga. Lite ovanligt med skavsår på utsidan av foten. Har du breda och höga fötter eller smala i förhållande till kängorna? Nya iläggssulor kanske kan lösa problemet?

Personligen får jag lätt skavsår och behöver i de flesta kängor och pjäxor tejpa förebyggande. Men Lundhags enkla scoutmodell har funkat hyfsat för mig vid diverse aktiviteter t ex veckofjällvandring.

Thure
 
Det underliga är att jag sällan, eller aldrig, får skavsår av andra skodon trots att jag avverkar hundratals mil i skidskor, löparskor och skyddsskor av olika slag varje år. Men Lundhags kommer mina fötter som inte riktigt överens med.
Senaste femdagars fjällvandringen hade sönerna lånat sina kängor av storebror och mor sin och jag oroade mig för deras fötter.
Dom hade inga som helst problem, men jag led kval i mina, ingångna, Lundhags trots byte och torkning av sockar och tejpning av fötter.
Då börjar man ju inse att något är riktigt fel.
Ska prova byta sulor för att se om det hjälper mot skavet på trampdynorna, men ovanpå fötterna/tårna då?
Hur sitter era Lundhags, och hur snörar ni dom, ni som gillar dom? Tight så fötterna sitter fast, eller lösare så fötterna rör sig lite?
 
Mina sitter med luft framme runt tårna och hyfsat still vid hälarna. Cellgummikängor kan ge skav vid övergången cellgummi och läderskaft men mina har inte det problemet.

Thure
 
Nyligen köpt ett par Lundhags Forest II. Gått cirka 10 timmar i dem och köpte storlek enligt instruktioner på deras hemsida. Jag ser till att knyta så hälen sitter stabilt och sen lättare snörning högre upp på skaftet (googlade hur knyta för att fixera foten bättre). Jag kör alltid bara med en strumpa även om jag hört argumenten om två strumpor till leda. Stannat direkt och tejpat när jag känt att det börjat nöta lite. Vet numera var jag behöver tejpa upp förebyggande innan användning och har inte fått några skavsår.

Intrycket är att de är bra och jag är väldigt nöjd hittills. sulan kanske inte bästa vad gäller dämpning, men så sköna och svala jämfört med mina goretexade Meindl Island Pro som ligger oanvända hemma.
 
Senast ändrad:
Jag knyter sällan mina kängor ordentligt...gillar när fonten inte sitter bergfast..stramar en aning längst ner vid snörningen o lite lätt resten... Jag får inte skavsår iaf av de..
Snarare om jag knyter skaftet tight o hårt så upplever jag att de kan tendera skav
 
Senast ändrad:
Jag har kört ner fötterna i ett antal Lundhagsvarianter och haft Haglöfs och Meindl Goretexvarianter, har väl inte hittat några som passat mig något vidare.
Först när jag fick tag i ett par Jörnkängan M/96 kändes det helrätt, kanske kängorna helt enkelt inte passar TS fötter ?
Det finns väl få saker som är så indviduella som skodon ?
 
Det underliga är att jag sällan, eller aldrig, får skavsår av andra skodon trots att jag avverkar hundratals mil i skidskor, löparskor och skyddsskor av olika slag varje år. Men Lundhags kommer mina fötter som inte riktigt överens med.
Senaste femdagars fjällvandringen hade sönerna lånat sina kängor av storebror och mor sin och jag oroade mig för deras fötter.
Dom hade inga som helst problem, men jag led kval i mina, ingångna, Lundhags trots byte och torkning av sockar och tejpning av fötter.
Då börjar man ju inse att något är riktigt fel.
Ska prova byta sulor för att se om det hjälper mot skavet på trampdynorna, men ovanpå fötterna/tårna då?
Hur sitter era Lundhags, och hur snörar ni dom, ni som gillar dom? Tight så fötterna sitter fast, eller lösare så fötterna rör sig lite?

Jag har ett par Lundhags Syncro High.

Jag

  • - tejpar alltid mina fötter i förebyggande syfte med Leukoplast
  • - snörar alltid mina kängor så att foten sitter någorlunda still

Jag har en

  • - platt filtsula underst
  • - anatomisk filtsula överst
  • - tunn strumpa innerst
  • - tjock socka ytterst

/Birger
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SvanSylt Djupa skavsår på höften från ryggsäcken Utrustning allmänt 9
KillerKaninen Skavsår Utrustning allmänt 3
thureb Varför blir det skavsår? Utrustning allmänt 7
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Grekgök Kompressionspåse åt "fel håll" Utrustning allmänt 5
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
bogart Silva pedometer, fel display? Utrustning allmänt 0
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.