http://www.corren.se/archive/2003/7/28/h910zkcjyhwpvjd.xml?category=1mr1hejnjl1ebhm&ad=
trist att folk gör så
trist att folk gör så
Skarven är skyddad i EU därför att den är listad i EUs fågeldirektiv, och därigenom är jakt förbjuden.GustavOh; sa:Skall skarven skyddas? ...
Kort sagt: vad är sant och vad är rykten opch fördomar?
Stadan; sa:Orsakerna till skarvens återintåg i den svenska faunan på senare tid, efter att i princip varit utrotad, kan man spekulera i. Här följer en teori. Kombinationen av överfiske på rovfiskar i Östersjön och övergödningen har skapat förutsättningar för skarven som förut inte funnits.
Arneri; sa:För att antalet inte skall bli för stort och i längden tränga undan våra befintliga arter är det rimligt att tillåta jakt på de arter som ökar för mycket.
Hutt; sa:Jag undrade vilken art som egentligen diskuteras här.
Jag har funderat på vilka fiender skarven kan ha förutom människan och kommer bara på havsörn och kungsörn. Sedan kan det ju finnas ägg- och ungtjyvar som måsar, kråkor och korpar. Fler förslag?
Stadan; sa:Arten heter storskarv (Phalcrocorax carbo), mellanskarv är en underart av storskarv.
Naturliga fiender är nog mest havsörn och människa. Om min hypotes stämmer, att de varit födobegränsade förut när det funnits många stora rovfiskar som gädda, aborre, lax och torsk och relativt ont om småfisk, så är ökningen inte beroende på predatorer utan av bytestillgång. Vad tror ni andra? Rimlig eller orimlig hypotes?
/Staffan