Notsoraw, du måste ju vara en fantastiskt underbar vandringskamrat att ha med sig på vandringen

Självklart skall man fixa det där lilla extra för sina kamrater. Det är en sund inställning tycker jag och jag försöker alltid själv leva upp till detta. Sedan beror det lite på vilka som är med och hur "avancerad" vandringen är så att man kan anpasa det där "lilla extra" efter situationen. Att överaskande laga till en lite lyxigare 3 rätters middag på fjället är alltid uppskattat. En sådan gång så måste man tyvär börja ganska omgående med maten den första vandringsdagen, dels för att det gäller färskvaror och att man orkar inte bära allt tungt hur länge som helst. Jag hade i hemlighet kånkat med mig grillkol och marinerad entrecote samt rödtjut en gång och det blev helt klart en riktig stämninngshöjare.
En sillburk, en bit kavring, lite hackad rödlök, några coctailtomater och gurka, lite hackad dill, en skvätt vinäger och olivolja blir en bra kobination till förrätten. Går att förberedas hemma.
En efterätt som jag nästan alltid ordnartill, är smörstekta hackade äpplen med kanel och socker i en kåsa, varvat med smulade digestivekex och sedan vaniljvisp ovanpå. Man fixar "äppelgucket" i trangias teflonstekpanna. Smakar som äppelpaj.
Att servera nybakat bröd på morgonen är också uppskattat. Recept och tillvägagångssätt finns på nätet. Man kan också baka muffins och sockerkaka och liknade i Trangiaköket. Det finns en tråd här på forumet om det.
Lite kex och några ostar är ingen konst att bära med sig.
En av mina kamrater är massör och efter en lång vandringsdag så fick vi en grundlig massage av nacke, axlar, rygg, ben och fötter av honom. Det var uppskattat vill jag lova!
Att man är en bit ifrån civilisationens bekvämligheter innebär egentligen ingen begränsning och defenitivt ingen ursäkt. Har man bara hjärtat på rätt ställe och lite fantasi, så finns det nog inga gränser för vad man kan hitta på.
Jag hoppas att denna viktiga tråd hålls levande och att ni fortsätter att dela med er av alla era erfarenheter och ideer.
Delad glädje är som sagt, dubbel glädje!