Skapa bra stämning

Hej.
Jag försöker samla på mig tipps och ideér om stämningshöjare och hur man kan göra vandringar till mer minnesvärda för medvandrare.

Själv försöker jag alltid bära med mig det där lilla extra och arbeta för att få lägerplatsen i ordning.
Det brukar vara uppskattat när jag ger vandringskamraterna/kamraten en pilsner, sågar veden eller fixar morgonkaffet.

Jag söker efter fler och bättre sätt och vill gärna läsa om era tipps och erfarenheter.

Jag kanske inte är rätt person att svara på detta då jag för det mesta vandra ensam. Jag undrar också om alla uppskattar egentligen sådana stämningshöjdare. Själv är jag rätt tråkig och har helst min egen kaffe (drickar bara koffeinfritt) och öl gillar jag överhuvudtaget inte. Däremot tackar jag inte nej till ckocklad och andra sötsaker ifall det bjuds.
Annars är det bästa att ha sällskap med personer som var och en vet vad som ska göras.
Det räcker för mig om man träffar någon och kan byta mat med varandra då det kan vara rätt enformig efter några dagars vandring med sin egen.
Vidare är det rätt skönt att inte ha sådana krav på sig att behöva behagar andra med att fixa det ena och andra. Det är väl det man bland annat vill lämna hemma.
Som ensamvandrare har jag ibland blivit bjuden på ett glas vin och till och med riktig mat av norska familjer som gärna myser vid någon stuga inte långt från en bilväg. Det uppskattas visst, men annars är jag ingen mys pys människa och släpar med mig onödiga saker bara för att kunna bjuda andra. Jag håller hellre nere vikten. Är jag egotrippat?
Mvh. Veni

Vid alla gruppaktiviter, vandring eller något annat, så har alla deltagare ett ansvar att bidra till en positiv stämning. Finns det en uttalad ledare för aktiviteten så har väl denne ett något större ansvar än de övriga, men lämpliga metoder beror på vad det är för grupp och vilken aktivitet det handlar om. (godis eller whisky).

Lämpliga åtgärder varierar med deltagarna, men att själv hålla nere vikten för orkt och hastighet är aldrig fel. Som solovandrare är min erfarhet liknande Venis.
go tur

Notsoraw, du måste ju vara en fantastiskt underbar vandringskamrat att ha med sig på vandringen:) Självklart skall man fixa det där lilla extra för sina kamrater. Det är en sund inställning tycker jag och jag försöker alltid själv leva upp till detta. Sedan beror det lite på vilka som är med och hur "avancerad" vandringen är så att man kan anpasa det där "lilla extra" efter situationen. Att överaskande laga till en lite lyxigare 3 rätters middag på fjället är alltid uppskattat. En sådan gång så måste man tyvär börja ganska omgående med maten den första vandringsdagen, dels för att det gäller färskvaror och att man orkar inte bära allt tungt hur länge som helst. Jag hade i hemlighet kånkat med mig grillkol och marinerad entrecote samt rödtjut en gång och det blev helt klart en riktig stämninngshöjare.

En sillburk, en bit kavring, lite hackad rödlök, några coctailtomater och gurka, lite hackad dill, en skvätt vinäger och olivolja blir en bra kobination till förrätten. Går att förberedas hemma.

En efterätt som jag nästan alltid ordnartill, är smörstekta hackade äpplen med kanel och socker i en kåsa, varvat med smulade digestivekex och sedan vaniljvisp ovanpå. Man fixar "äppelgucket" i trangias teflonstekpanna. Smakar som äppelpaj.

Att servera nybakat bröd på morgonen är också uppskattat. Recept och tillvägagångssätt finns på nätet. Man kan också baka muffins och sockerkaka och liknade i Trangiaköket. Det finns en tråd här på forumet om det.

Lite kex och några ostar är ingen konst att bära med sig.

En av mina kamrater är massör och efter en lång vandringsdag så fick vi en grundlig massage av nacke, axlar, rygg, ben och fötter av honom. Det var uppskattat vill jag lova!

Att man är en bit ifrån civilisationens bekvämligheter innebär egentligen ingen begränsning och defenitivt ingen ursäkt. Har man bara hjärtat på rätt ställe och lite fantasi, så finns det nog inga gränser för vad man kan hitta på.

Jag hoppas att denna viktiga tråd hålls levande och att ni fortsätter att dela med er av alla era erfarenheter och ideer.

Delad glädje är som sagt, dubbel glädje!

En god middag med tillhörande dryck har nog ofta räddat en halvtråkig dag.
Vi brukar ofta ha "hemlig meny" dvs varje deltagare tar med mat till alla och så turas man om och bjuder de andra på middag. Annars är nog en bra inställning och omtanke guld värt.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg