Skåneleden(åsenleden).

Hallå!

Jag å 3 vänner tänke tillbringa 4 nätter på
Åsenleden Sep/Okt, Har läst lite kartor & övrigt
,men det är ju svårt att bilda sig en riktigt bra uppfattning.Hur är vandringen där, tuff? mycket folk?
All infop emmotages tacksamt MVH/Baidof

Åsenleden

Etapperna är korta (enligt mitt sett att se). Ni möter folk och kommer ni inte fram tidigt är det risk för att ni måste fixa egen bivac. Observera vattenpåfyllningsställena.
Go tur

Johan K

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Söderåsen

den första biten mellan Åstorp och Röstånga är rätt tuff många klättringar. Men värt besväret helt underbar natur. jag och en kompis har nydligen gått en del av den trots regn under nästan hela vistelsen så njöt vi varenda sekund. kolla vattenställena ibland kanske ni får bära med er en del vatten.
lycka till joakim.
ps naturen är underbar

Söderåsen

Söderåsen har jag vandrat på flera gånger (skåning som jag är). Ibland längs lederna och ibland efter kompass. Att tänka på är att alldeles nyligen bildades Söderåsens nationalpark vilken omfattar en del av åsen runt Skäralid, där restriktioner råder vad det gäller övernattning, eldning mm. Läs mer på
http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/index2.html
För övrigt anser jag att åsen, och särskilt Skäralids-ravinen är helt fantastisk. Troligen är där ingen särskild trängsel i sept/okt.

Folk

Leden över Söderåsen är en av de mer populära sträckningarna. Här kan man möta en och annan vandrare, men också en del "dagsturister" (flanörer). Speciellt kring Skäralid där nationalparken lockar, men även vid t ex Klöva Hallar och Klåveröd. Terrängen är bitvis kuperad, men stigen är bra.

Kommer man öster om Söderåsen tunnas folkmängden ut. Kring Frostavallen och Fulltofta kan man träffa folk, men kommer man längre bort mot Linderödsåsen brukar det vara helt dött. Stigen är så lite använd att den håller på att växa igen på vissa ställen. Vill man vara ensam rekommenderas denna del av leden. Dock är den inte lika spektakulär som på Söderåsen.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips